1
کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی- مدیریت مالی، پردیس دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
2
دانشیار، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
چکیده
دانش بهعنوان سرمایهای نامحسوس، بنیادیترین منبع اقتصادی به شمار میرود. هرچند که مانند دیگر منابع، نیاز به اداره شدن و استاندارد شدن دارد. دریک سازمان، دانش مرتبط با حوزه فعالیت یکی از اجزای ضروری و حیاتی است. این تحقیق با هدف بررسی رابطه بین مدیریت دانش و عملکرد مؤسسات حسابرسی با نقش میانجی یادگیری سازمانی به انجام رسید. بدین منظور از نمونه آماری به تعداد 128 نفر با استفاده از فرمول کوکران و با ابزار پرسشنامه استفاده گردید. جامعه آماری در این تحقیق کلیه حسابرسان مشغول به کار در مؤسسات حسابرسی واقع در تهران میباشد که با شرایط خاص تعداد نمونه انتخاب گردید. بهمنظور پردازش دادهها از آزمون همبستگی پیرسون و از رگرسیون چندگانه و از نرمافزار SPSS استفاده شد. میانگین بهدستآمده برای متغیرهای عملکرد مؤسسات حسابرسی، مدیریت دانش و یادگیری سازمانی به ترتیب 3.30، 3.40 و 3.40 می باشد. تحلیلهای آماری مرتبط نشان داد که متغیر مدیریت دانش و پنج بعد آن بر روی عملکرد مؤسسات حسابرسی تأثیر معنیداری دارد. میزان همبستگی موجود بین مدیریت دانش و عملکرد مؤسسات حسابرسی 0.39 میباشد که نشاندهنده رابطه متوسط و مثبت بین دو متغیر است. واریانس بهدستآمده نیز نشان داد که متغیر مدیریت دانش میزان 15 درصد از تغییرات واریانس متغیر عملکرد مؤسسات حسابرسی را مورد تبیین قرار داد. همچنین در مورد میانگین متغیرها نیز نتایج نشان داد که میانگین متغیرهای عملکرد مؤسسات حسابرسی، مدیریت دانش و یادگیری سازمانی از حد متوسط بالاتر بوده و این تفاوت میانگینها به لحاظ آماری مثبت و معنادار میباشد.