نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 هیئت علمی گروه حسابداری، واحد صومعه سرا، دانشگاه آزاد اسلامی، صومعه سرا، ایران
2 کارشناسی ارشد حسابداری، واحد صومعه سرا، دانشگاه آزاد اسلامی، صومعه سرا، ایران
چکیده
کلیدواژهها
مقدمه
امروزه با توجه به پیچیده شدن ارتباط شرکتهای موجود در جامعه با یکدیگر و همچنین با دولت و افراد حاضر در جامعه شرایطی بوجود آمد که شرکتها میبایست نه تنها به ذینفعان بلکه به آحاد مردم پاسخگو باشند. از دهه 60 میلادی شرکتها به اهمیت منابع اجتماعی پی بردهاند بگونهای که این اهمیت خود را در یک دهه بعد در گزارشگری اجتماعی نشان داد. دهه 70 شروع و اوج دوران حسابداری و گزارشگری اجتماعی به شمار میآید. در این دهه مقالات زیادی نوشته شد که نشان از علاقهمندی مدیران به ارائه اطلاعات اجتماعی میدهد بطوریکه در دهه اول گسترش حسابداری اجتماعی بسیاری از شرکتها به سمت گزارشگری اجتماعی پیش رفتند. مشکلات زیادی نیز در راستای گزارشگری اجتماعی وجود داشته و دارد که پیشرفت این نوع گزارشگری را با محدودیت مواجه نموده است که در این پژوهش، به برخی از مشکلات اشاره شده است. ما در این پژوهش قصد داریم تاثیر گزارشگری مسئولیت اجتماعی شرکتها را بر عملکرد و موفقیت رقابتی شرکتها بررسی نماییم.
بیان مساله
موفقیت رقابتی[1] به عنوان دستاورد کلیدی شرکتها محسوب میشود و متضمن انجام مسئولیت اجتماعی است. درک موفقیت شرکتها شامل نتایجی است که فراتر از حوزه مالی میباشد. شرکتهای که دارای موفقیت رقابتی در سطح منطقه هستند، قادر به بدست آوردن موقعیت مطلوب در بازار و همچنین نتایج برتر هستند. در حالیکه اجتناب از آن، موجب تبعات بسیار بد برای عوامل تولید میشود. برای تعریف و اندازهگیری موفقیت رقابتی، باید فراتر از مدیریت مالی رفت و جنبههای رقابتی مربوط به مدیریت منابع انسانی و بازاریابی را در نظر گرفت. از جمله مسئولیت اجتماعی شرکت می باشد(گالاردو و سانچز[2]، 2014). هولموواتز[3](2000)مسئولیتاجتماعیشرکت[4] رابهعنوان «تعهد مستمر واحد تجاری، وظیفهدارند کهبهطوراخلاقیرفتارکندودر جهتپیشرفتاقتصادیهمکارینماید،تعریف میکنند،به طوریکهکیفیتعمرنیرویکاروخانوادهآنهاوهمچنیننهادهایمحلیو جامعهرادرسطحوسیعبهبودبخشد» نگاهی مختصر به تعاریف نشاندهنده این موضوع است کهنویسندگانهنوزبرسریکتعریفواحدتوافقنظرندارند ولیازجهاتزیادی شباهتهاییبینتعاریفمختلفمشاهدهمیشوند.ولیدرمجموعمیتوانگفتتمامی تعاریفبر ایناصلاستوارندکهمسئولیتاجتماعی،نشاندهندهوظایفسازمانهانسبتبه کلیهذینفعانشانمیباشد (عربصالحی و همکاران، 1392).
افشاء[5] اطلاعات زیست محیطی و اجتماعی از سال 1980 برای بیش از دو دهه از افشاء اجتماعی شرکتها به موضوع مهمّی در تحقیقات دانشگاهی تبدیل شد. تحقیقات گذشته نشان داد که اطلاعات زیست محیطی شرکتها به طور قابل توجهی توسط ذینفعان شرکت درخواست شده و این اطلاعات نقش مهمی در تصمیم گیریهایشان بازی میکند(چو[6]، 2007). افشاء مسئولیتهای اجتماعی شرکت، فرایند ارتباط تأثیرات زیست محیطی و اجتماعی فعالیتهای اقتصادی یک سازمان بر منافع گروههای خاص درون جامعه و در سطح وسیعتر بر جامعه است(گری و همکاران[7]، 2001). گزارش اطلاعات زیست محیطی و اجتماعی با افشاء اطلاعات توسط سازمان در مورد محصول، منافع مصرف کننده، منافع کارمندان، فعالیتهای اجتماعی و تأثیرات زیست محیطی سرو کار دارد. این افشاء اطلاعات، بخشی از مسئولیت سازمان نسبت به ذینفعانش و پاسخ به انتظارات آنهاست(عزیزالاسلام[8]، 2009).
هر چه احتمال ناسازگاری فعالیتهای شرکت با توقعات جامعه بیشتر باشد، تلاش بیشتری برای تأثیر گذاشتن بر فرآیندها از طریق افشای اطلاعات اجتماعی شرکت نیازست (دیگان[9]، 2007). افشا میتواند به هر نحوی که امکان گزارش آن وجود دارد انجام شود مثلآً در متن صورتهای مالی (در صورت با اهمیت بودن آن)، در یادداشتهای توضیحی همراه و یا تهیه گزارشهای خاص صورت پذیرد. افشای دادههای حسابداری زیست محیطی و اجتماعی، بخشهای مختلف جامعه را قادر میسازد، موقعیت شرکت در خصوص حفاظت از محیط زیست را درک نموده و چگونگی توجه سازمان به موضوعهای زیست محیطی و اجتماعی را بررسی نمایند (زهدی و همکاران، 1389).
اگرچه مفهوم مسئولیت اجتماعی، شرکتها بهطور وسیعی در تئوری و عمل بحث شده است، هنوز یک تعریف مفهومی پذیرفته شده عام برای آن ارائه نشده است (تورکر[10]، 2009).در تقسیمبندی مؤلفههای مسئولیت اجتماعی، سه بعد اقتصادی، اجتماعی و محیط زیست مطرح شد که اندازهگیری مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتها را میتوان در سه زمینه منافع سهامداران و کارکنان، منافع جامعه و مردم و ملاحظات زیست محیطی انجام داد. در زمینه منافع سهامداران و کارکنان، ارتقای عملکرد مالی، کاهش هزینههای عملیاتی، اعتلای نام و نشان شرکت، افزایش فروش و اعتماد مشتری، بهرهوری بیشتر و کیفیت بالاتر، کاهش نیاز به وضع مقررات نوین، دسترسی به سرمایه، ارتقای ایمنی محصولات و کاهش نیاز به تضمینهای جدید ملاک عمل قرار میگیرند. در بعد منافع جامعه و مردم نیز مشارکت در امور عام المنفعه، ارائه طرحهای داوطلبانه کارکنان، مشارکت همگان در تحصیلات عمومی، اشتغال و برنامه های کمک به بیخانمان ها، و ایمنی و کیفیت محصول مدنظر قرار میگیرند. در زمینه ملاحظات زیست محیطی، بازیافت هرچه بیشتر مواد، کارکرد و دوام بیشتر محصولات، استفاده بیشتر از منابع تجدید شدنی و به کارگیری ابزارهای مدیریت زیست محیطی در طرحهای کسب و کار شامل ارزیابی چرخه حیات و هزینهها و استانداردهای مدیریت زیست محیطی به عنوان شاخصهای مسئولیتپذیری شرکتها مورداستفاده قرار میگیرند. در این راستا مدیران ارشد شرکتها با مشارکت نیروی انسانی و سرمایهای و نیز ازطریق مذاکره و رسیدن به نتایج مشترک با دیگر ارکان جامعه مدنی مثل سازمانهای غیردولتی، سازمان ملل و دولتهای محلی و منطقهای میتوانند نقش مهمی را در اجرای استراتژیهای مسئولیت اجتماعی سازمانها ایفا نمایند (رویایی و مهردوست، 1388).
از سویی دیگر، سنجش عملکرد در فرآیند تصمیمگیری، از مهم ترین موضوعات حوزه اقتصاد مالی است، پس کارکرد معیارهای مالی و اقتصادی به منظور ارزیابی عملکرد شرکتها ضروری است. در محیطهای رقابتی، مدیران باید با استفاده از فرآیند اندازهگیری عملکرد به هدایت صحیح امور در مسیر پیشرفت کار و در جهت اهداف و راهبرد مورد نظر سازمان به شیوهای آگاهانه بپردازد (آریاس و ایریز[11]، 2013).
مسئله اصلی پژوهش حاضر اینست که فضای رقابتی، شرکتهای پذیرفته شده در سازمان بورس را به سمتی میبرد تا از ابزارها و شیوههای مختلفی برای توسعه کمی و کیفی بازار خود بهره ببرند. شرکتها باید راههایی بیابند که بتوانند استراتژی متمایزی را نسبت به دیگران برای ارائه خدمات و تولید محصولات اتخاذ کنند. از اینرو با توجه به مسئله تبیین شده سوال اصلی پژوهش این است که آیا مسئولیت اجتماعی شرکتها از طریق بهبود عملکرد میتواند بر موفقیت در کسب کار آنها تاثیرگذار باشد؟ مدل پژوهش حاضر از مطالعه گلاردو و سانچز[12] در سال 2014 گرفته شده است:
مسئولیت اجتماعی شرکتها |
موفقیت رقابتی |
عملکرد |
H1 |
H3 |
H2 |
پیشینه پژوهش
بادآور نهندی و همکارانش (1393) پژوهشی تحت عنوان "بررسی ارتباط بین مسئولیتپذیری اجتماعی و عملکرد شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران" انجام دادند. هدف این پژوهش بررسی ارتباط بین مسؤولیتپذیری اجتماعی و عملکرد شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. که پس از کنترل اندازه شرکت، اهرم مالی و ریسک سیستماتیک، بین مسؤولیتپذیری اجتماعی و عملکرد شرکتها ارتباط مثبت و معنیداری وجود دارد.
تیموری و همکاران (1393)، به بررسی تأثیر عملکرد شرکت بر رابطه ی بین رقابت در بازار محصول و رتبه نظام راهبری شرکتی پرداختند که به بررسی 99 شرکت از شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی شش سال متوالی 1385 تا 1390 پرداخته شده است. نتایج حاکی از وجود رابطه منفی و معنادار بین رتبه نظام راهبری شرکتی و رقابت در بازار محصول می باشد. همچنین در صنایع انحصاری هر چه شرکت از بازده غیر عادی و بازده دارایی بالاتر (عملکرد بهتر) برخوردار باشد؛ رتبه راهبری شرکتی بهتری خواهد داشت.
نمازی و همکاران (1393) در پژوهشی تحت عنوان رقابت در بازار محصول و کیفیت اطلاعات حسابداری، به بررسی رابطه بین رقابت در بازار محصول و کیفیت اطلاعات مالی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداختند. نتایج آزمون فرضیههای پژوهش نشان میدهد که به طور کلی بین شاخصهای رقابت در بازار محصول و معیارهای کیفیت اطلاعات مالی رابطه مستقیم معناداری وجود دارد. بنابراین، نتایج پژوهش نشان داد که رقابت در بازار محصولات بهعنوان یکی از عوامل مهم در تصمیمهای افشای داوطلبانه مدیران، نقش بسزایی ایفا میکند. نتایج حاصل از آزمون تحلیل واریانس نیز نشان داد که بین میانگین شاخصهای کیفیت اطلاعات مالی و رقابت در بازار محصولات در صنایع مختلف تفاوت معناداری وجود دارد.
رضایی و همکاران (1392) به بررسی تاثیر میزان رقابت محصول بر عملکرد مالی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداختند. نتایج نشان داد که رقابت محصول بر بازده داراییها و بازده حقوق صاحبان سهام به عنوان معیارهای عملکرد مالی شرکت تاثیر مثبت و معناداری دارد.
مینگ جین و همکاران[13] (2015) رابطه بین CSR و پاداش مدیر عامل را بررسی کردند. نتایج پژوهش آنها نشان داد که بین سرمایه گذاری در CSR و پاداش مدیر عامل رابطه منفی وجود دارد. همچنین نتایج پژوهش حاکی از این بود که CSR نرمال رابطه مثبت، و CSR غیر نرمال رابطه منفی با پاداش مدیر عامل دارند.
گلاردو و سنچز[14] (2014) پژوهشی با عنوان اندازهگیری مسئولیت اجتماعی شرکت در رقابت منطقهای به انجام رسانیدهاند. آنها یک مقیاس کلی برای پوشش ابعاد مختلف مسئولیت اجتماعی شرکت از جمله بعد اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی را معرفی کردهاند. نتایج پژوهش نشان داده است که جهتگیریهای مسئولیت اجتماعی بواسطه عملکرد شرکت تاثیر مثبت و معنیداری بر موفقیت رقابتی آن دارد.
پن و همکارانش[15] در سال (2014) پژوهشی تحت عنوان ارتباط بین مسئولیتپذیری اجتماعی مشترک و عملکرد مالی در صنعت معدن: شرکتهای معدنی چینی انجام دادند. برای 228 شرکت به ثبت رسیده معدنی چینی از سال 2010 تا 2013 با تجزیه و تحلیل رگرسیون مجذور حداقل تجمعی بررسی میکند. مطالعه ما نشان می دهد که تفاوتها در ارتباط بین مسئولیتپذیری اجتماعی مشترک و عملکرد مالی مشترک برای 5 زیر مجموعه صنایع گفته شده، بر اساس ویژگیهای صنعت می باشد. اگر دولت بخواهد این تضاد ها و اختلاف ها را حل کند و بطور مثبتی شرکتها را به تطبیق و سازگاری با مسسئولیتپذیری اجتماعی مشترک ترغیب و تشویق کند، ایجاد یک محیط توسعه و پیشرفت معدنی لازم و ضرروری میباشد که بر این اساس سودهای شرکت بطور نزدیکی به مسئولیتپذیری اجتماعی مشترک گره زده میشود.
آلیمو[16] (2014) به بررسی رابطه بین رقابت بازار محصول و ارزش شرکتها پرداخت. در این پژوهش با استفاده از توافق معاملات آزاد بین ایالت متحده و کانادا 1989 بعنوان منبع تحولی بزرگ در بازارهای محصول به بررسی تاثیر افزایش رقابت بر ارزش بازار نقدینگی شرکتها پرداخته شده است. طبق تحلیلات انجام شده نتایج پژوهش حاکی از آن است که آزادی معاملات منجر به افزایش با اهمیت و معنادار در ارزش شرکتهایی که تجربه شوک های بزرگتر در محیط رقابتی داشتهاند میشود.
جیا و شی[17] (2014) به بررسی رابطه بین ارجحیت اجتماعی، رقابت بازار محصول و ارزش شرکت پرداختند. این پژوهش به تجزیه و تحلیل چگونگی ارجحیت اجتماعی مشتریان بر ارزش و عملکرد شرکت در رقابت بازار محصول میپردازد. طبق تحلیلات انجام شده نتایج پژوهش نشان میدهد در صنایع رقابتی ارجحیت اجتماعی بهطور مثبت با ارزش شرکتها در ارتباط است ولی در صنایع غیر رقابتی این رابطه وجود ندارد. بهطور کلی نتایج نشان میدهد که سرمایهگذاریهای اجتماعی اگر با توجه به استراتژی تنوع محصولات انجام شود در عملکرد مالی شرکت تاثیر مثبتی خواهد گذاشت.
روش پژوهش
پژوهش حاضر از نظر طبقهبندی بر مبنای هدف، از نوع پژوهشهای کاربردی است. هدف پژوهش کاربردی، توسعه دانش کاربردی در یک زمینه خاص است. همچنین پژوهش حاضر، از نظر روش و ماهیت از نوع پژوهش همبستگی است. در این پژوهش، هدف، تعیین میزان رابطه متغیرهاست. برای این منظور برحسب مقیاسهای اندازهگیری متغیرها، شاخصهای مناسبی اختیار میشود.
مقیاس اندازهگیری دادهها مقیاس نسبی است. مقیاس نسبی بالاترین و دقیقترین سطح اندازهگیری را ارائه میدهد. این مقیاس علاوه بر دارا بودن کلیه خصوصیات مقیاسهای دیگر، از صفر مطلق نیز برخوردار است. روش پژوهش به صورت استقرایی است که در آن مبانی نظری و پیشینه پژوهش از راه کتابخانه، مقاله و اینترنت جمعآوری شده و در رد یا اثبات فرضیههای پژوهش با بکارگیری روشهای آماری مناسب، از استدلال استقرایی در تعمیم نتایج استفاده شده است. لذا انجام پژوهش در چارچوب استدلالات قیاسی- استقرایی صورت گرفته است. بدین معنی که در مبانی نظری و پیشینه پژوهش از راه مطالعه کتابخانهای، سایتها و مقالات در چارچوب قیاسی و گردآوری اطلاعات برای تأئید یا رد فرضیهها در قالب استقرایی انجام میپذیرد.
جامعه و نمونه آماری
جامعه بزرگترین مجموعه از موجودات است که در یک زمان معین مطلوب ما قرار میگیرد. پژوهش علمی با هدف شناخت یک پدیده در یک جامعه آماری انجام میشود. به این دلیل موضوع پژوهش ممکن است متوجه صفات و ویژگیها، کارکردها و متغیرهای آن باشد یا اینکه روابط بین متغیرها، صفات، کنش و واکنش و عوامل تأثیرگذار در جامعه را مورد مطالعه قرار دهد. مجموعه واحدهایی که حداقل در یک صفت مشترک باشند یک جامعه آماری را مشخص میسازند و معمولا آن را با N نمایش میدهند (خاکی، 1382، ص273).
جامعه آماری شامل کلیه شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بوده که روش نمونهگیری غربالگری با اعمال شرایط زیر میباشد:
در نهایت حجم نمونه نهایی با توجه به روش غربالگری، 92 شرکت انتخاب گردید.
فرضیههای پژوهش
ü فرضیه اول: بین مسئولیت اجتماعی و موفقیت رقابتی شرکتها رابطه معنیداری وجود دارد.
ü فرضیه دوم: بین مسئولیت اجتماعی و عملکرد شرکتها رابطه معنیداری وجود دارد.
ü فرضیه سوم: بین مسئولیت اجتماعی شرکتهای دارای عملکرد قوی و موفقیت رقابتی شرکتها رابطه معنیداری وجود دارد.
مدل پژوهش و تعریف عملیاتی متغیرها
مدل اول:
HHI it = α+b1CSRit + b2SIZEit + b3AGEit + b4LEVit+ b5DIVit+b6LIQit + b7CAPi +vit
مدل دوم:
ROA it = α+b1CSRit + b2SIZEit + b3AGEit + b4LEVit+ b5DIVit+b6LIQit + b7CAPi +vit
مدل سوم:
HHIit = α+b1ROAit + b2CSRit + b3(CSRit × ROAit)+ b4SIZit + b5AGEit+ b6LEVit+ b7DIVit+b8LIQit + b9CAPi + vit
در این مدلها، ROA نشانگر بازده دارائیها،SIZE اندازه شرکت، AGE سن شرکت،DIV سود هر سهم، CAP مقدار سرمایه، CSR مسئولیت اجتماعی،LEVاهرم مالی، LIQ نقدینگی، HHI شاخص رقابت پذیری ، α مقداری ثابت، b1تا پارامترهای مربوط به متغیر کنترل، اندیس i مربوط به شماره شرکت، اندیسt نشانگر دوره زمانی تحت مطالعه میباشد. و نماد vit برای صورت بندی عبارت خطای تصادفی مرسوم در مدلهای رگرسیونی استفاده شدهاند.
تعریف عملیاتی متغیرهای تشکیل دهنده مدلها به صورت زیر میباشد:
مسئولیت اجتماعی: تعریف زیر توسط موسسه کسب و کار برای مسئولیت اجتماعی از مسئولیتپذیری اجتماعی ارائه شده است:"تحقق موفقیت تجاری از طریق احترام به ارزشهای اخلاقی،مردم،جامعه و محیط زیست است" (تسوتسورا[18]،2004).
مسئولیت اجتماعی در این پژوهش، با شاخصهای تأثیرات اجتماعی فعالیت شرکت،تعهدات اجتماعی و منافع اجتماعی شرکت می باشد. دراین پژوهش برای اندازهگیری مسئولیت اجتماعی بر مبنای پژوهش سالوسکی و زولج[19](2013) از شاخصهای تأثیرات اجتماعی فعالیت شرکت، تعهدات اجتماعی و منافع اجتماعی در قالب رابطه زیر استفاده میشود: (اصلانی و همکاران،1393).
CSRi = a0 +b1Csociety + b2Cenvironment + b3CLeverage
CSRi: نمایانگرمسئولیت اجتماعی شرکت iام
Csociety: تأثیرات اجتماعی فعالیت شرکت i ام، که این شاخص از طریق فرمول زیر محاسبه میشود:
Csociety : (1-) × (جمع دارائیهای شرکت iام/ (جریان نقدی عملیاتی شرکت i ام – سود خالص شرکتi ام)
Cenvironment: تعهدات اجتماعی شرکت i ام، که این شاخص از طریق فرمول زیر محاسبه میشود:
کل دارائیهای شرکت i / (مجموع ارزش سهام شرکت i ام+ مجموع نقدینگی شرکت i ام)
CLeverage: منافع اجتماعی شرکت i ام که از طریق زیر محاسبه میشود:
مجموع ارزش سهام شرکت iام/ (بدهیهای کوتاه مدت شرکت i ام + بدهیهای بلندمدت شرکت i ام)
HHI : رقابت در بازار محصول است و این شاخص از حاصل جمع توان دوم سهم بازار کلیه بنگاه های فعال در صنعت بدست میآید:
K تعداد بنگاه های فعال در بازار
S سهم بازار که از فرمول زیر بدست میآید (ستایش و جهرمی، 1390):
X فروش شرکتو I نوع صنعت
شاخص هرفیندال – هیرشمن میزان تمرکز صنعت را اندازه گیری میکند. در این شاخص نیز، هر چه شاخص محاسبه شده بیشتر باشد، میزان تمرکز بیشتر بوده و رقابت کمتری در صنعت وجود دارد و بر عکس.
عملکرد مالی: توسط بازده دارائیها اندازه گیری میشود.
بازده دارائی ها: بازده دارائیها منعکس کنننده نتایج تصمیم گیری در مورد ساختار سرمایه است که به صورت زیر محاسبه میشود:
کل دارائیها / سود شرکت قبل از مالیات
متغیرهایکنترلی:
اندازه شرکت: لگاریتم مجموع دارائیها در پایان سال مالی (پورعلی و حجامی،1393).
اهرم مالی: در این پژوهش منظور از اهرم مالی نسبت کل بدهیها به کل دارائیها میباشد.
سود هر سهم: در این پژوهش منظور ازسود هر سهم، نسبت سود پس از مالیات به تعداد سهام میباشد.
مقدار سرمایه: در این پژوهش منظور از مقدار سرمایه، نسبت پرداختیها در دارائیهای ثابت به کل دارائیهای شرکت میباشد.
نقدینگی: در این پژوهش منظور از نقدینگی، نسبت دارائیهای جاری به بدهیهای جاری میباشد.
سن شرکت: در این پژوهش منظور از سن شرکت، از سال تشکیل شرکت تا سال پژوهش میباشد.
در مدل اول و دوم ضریبb1 و در مدل سوم ضریب b3 نشان دهنده تایید یا رد هر یک از فرضیات خواهند بود.
آمار توصیفی
در جدول (1)، آمارههای توصیفی متغیرهای پژوهش در طی دوره مورد بررسی نشان میشود. آمار توصیفی متغیرهای پژوهش که با استفاده از دادههای شرکتها طی دوره آزمون (سالهای 1394-1388) اندازهگیری شدهاند، شامل میانگین، میانه، انحراف معیار، کمینه و بیشینه ، چولگی و کشیدگی ارائه گردیده است.
جدول(1) آمارههای توصیفی متغیرهای پژوهش
شرح متغیرها |
میانگین |
میانه |
انحراف معیار |
کمینه |
بیشینه |
چولگی |
کشیدگی |
|
گزارشگری مسئولیت اجتماعی |
CSR |
2.97 |
2.02 |
2.28 |
1.30 |
10.02 |
2.03 |
6.19 |
گزارشگری مسئولیت اجتماعی در شرکتهای با عملکرد قوی |
CSR*ROA |
0.90 |
0.00 |
1.32 |
0.00 |
10.02 |
3.98 |
38.48 |
بازده داراییها |
ROA |
0.10 |
0.09 |
0.14 |
0.41- |
0.61 |
0.41 |
4.53 |
سن شرکت |
AGE |
1.17 |
1.20 |
0.23 |
0.30 |
1.68 |
0.31- |
3.13 |
سود سهام پرداختی |
DIV |
2.02 |
2.40 |
1.15 |
0.00 |
3.81 |
0.79- |
2.27 |
رقابت در بازار محصول |
HHI |
3.54 |
3.55 |
0.23 |
2.11 |
4.06 |
0.50- |
4.83 |
اهرم مالی |
Lev |
0.62 |
0.61 |
0.23 |
0.23 |
1.10 |
0.30 |
2.49 |
اندازه شرکت |
SIZE |
5.99 |
5.86 |
0.74 |
4.39 |
8.30 |
0.84 |
3.54 |
نقدینگی |
LIQ |
4.37 |
4.30 |
0.91 |
1.59 |
7.47 |
0.42 |
3.62 |
بطور نمونه در مورد اندازه شرکت میانگین، میانه، انحراف معیار، کمینه و بیشینه، چولگی و کشیدگی به ترتیب برابر است با 5.99، 5.86، 0.74، 4.39، 8.30، 0.84 و 3.54 میباشد. با توجه به این که میانگین اندازه شرکت بیشتر از میانه اندازه شرکت میباشد، توزیع اندازه شرکت در بین نمونه آماری چوله به راست است. به همین ترتیب میتوان آمار توصیفی بقیه متغیرها را از جدول شماره 1 استخراج کرد.
جدول(2) همبستگی بین متغیرهای اصلی پژوهش
|
CSR |
CSR*ROA |
ROA |
AGE |
DIV |
HHI |
LEV |
SIZE |
LIQ |
CSR |
1.00 |
|
|
|
|
|
|
|
|
CSR*ROA |
0.09- |
1.00 |
|
|
|
|
|
|
|
ROA |
0.42- |
0.63 |
1.00 |
|
|
|
|
|
|
AGE |
0.12 |
0.17- |
0.20- |
1.00 |
|
|
|
|
|
DIV |
0.36- |
0.50 |
0.55 |
0.21- |
1.00 |
|
|
|
|
HHI |
0.00 |
0.07- |
0.06- |
0.12 |
0.00 |
1.00 |
|
|
|
Lev |
0.60 |
0.43- |
0.51- |
0.12 |
0.34- |
0.04 |
1.00 |
|
|
SIZE |
0.04 |
0.12 |
0.12 |
0.15- |
0.18 |
0.22- |
0.02 |
1.00 |
|
LIQ |
0.09- |
0.23 |
0.25 |
0.13- |
0.26 |
0.20- |
0.11- |
0.62 |
1.00 |
جدول 2 میزان همبستگی بین متغیرهای اصلی پژوهش را نشان میدهد. اگر ضرایب مثبت باشند نتیجه میگیریم که همبستگی بین آن متغیرها مثبت است و بالعکس. برای مثال، ضریب همبستگی بین اندازه شرکت با اهرم مالی 0.02 میباشد در حالی که ضریب همبستگی بین اندازه شرکت با سن شرکت 0.15- می باشد. به همین ترتیب میتوان ضریب همبستگی و معنیداری آن را برای متغیرهای دیگر از جدول مشاهده کرد. اگر ضریب همبستگی بین صفر تا 0.25 باشد همبستگی ضعیف است و اگر بین 0.25 تا 0.50 باشد همبستگی متوسط است و اگر بین 0.50 تا 0.75 باشد همبستگی نسبتا قوی است و اگر بین 0.75 تا 100 در صد باشد همبستگی خیلی قوی است.
آمار استنباطی
نتایج حاصل از برازش مدلهای رگرسیونی پژوهش
پس از آزمون مفروضات رگرسیون و اطمینان از برقراری آنها، نتایج حاصل از برازش معادله رگرسیون به صورت زیر ارائه میشود.
جدول(3) نتایج حاصل از برازش معادله رگرسیون فرضیه اول
نام متغیر |
ضریب متغیر |
مقدار ضریب |
آماره t |
سطح معنیداری |
VIF |
|
عدد ثابت |
3.70 |
49.57 |
0.00 |
_ |
||
گزارشگری مسئولیت اجتماعی |
CSR |
0.00 |
0.63 |
0.52 |
1.51 |
|
سن شرکت |
AGE |
0.07 |
1.97 |
0.04 |
1.06 |
|
سود سهام پرداختی |
DIV |
0.00 |
0.61 |
0.54 |
1.26 |
|
اهرم مالی |
Lev |
0.01- |
2.32- |
0.01 |
1.56 |
|
اندازه شرکت |
SIZE |
0.03- |
2.60- |
0.00 |
3.22 |
|
نقدینگی |
LIQ |
0.01- |
2.54- |
0.00 |
3.14 |
|
ضریب تعیین |
0.12 |
آماره F(معنیداری) |
12.32 (0.00) |
|||
ضریب تعیین تعدیل شده |
0.11 |
آماره دوربین واتسون |
2.09 |
|||
آماره وایت(معنیداری) |
(0.93) 0.61 |
آماره جارک- برا (معنیداری) |
(0.16) 3.68 |
|||
تعداد مشاهدات |
644 |
آماره |
_ |
مقدار آماره F (12.32) حاکی از معناداری کل مدل رگرسیون می باشد. همان طور که در قسمت پایین جدول مشخص شده است، ضریب تعیین و ضریب تعیین تعدیل شده مدل فوق به ترتیب عبارتند از 12 درصد و 11 درصد. بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که در معادله رگرسیونی مزبور، تنها حدود 11 درصد از تغییرات موفقیت رقابتی شرکتهای مورد بررسی توسط متغیرهای مستقل و کنترل مزبور تبیین میشوند. در این جدول اعداد مثبت (منفی) در ستون مقدار ضریب نشان دهنده میزان تاثیر مستقیم (معکوس) هر یک از متغیرها بر موفقیت رقابتی شرکتها است.
جدول(4) نتایج حاصل از برازش معادله رگرسیون فرضیه دوم
نام متغیر |
ضریب متغیر |
مقدار ضریب |
آماره t |
سطحمعنیداری |
VIF |
|
عدد ثابت |
0.14 |
2.26 |
0.02 |
_ |
||
گزارشگری مسئولیت اجتماعی |
CSR |
0.001- |
4.38- |
0.00 |
1.51 |
|
سن شرکت |
AGE |
0.04- |
2.79- |
0.00 |
1.06 |
|
سود سهام پرداختی |
DIV |
0.03 |
7.58 |
0.00 |
1.26 |
|
اهرم مالی |
Lev |
0.10- |
5.88- |
0.00 |
1.56 |
|
اندازه شرکت |
SIZE |
0.02- |
1.53- |
0.12 |
3.22 |
|
نقدینگی |
LIQ |
0.03 |
4.09 |
0.00 |
3.14 |
|
ضریب تعیین |
0.30 |
آماره F(معنیداری) |
22.95 (0.00) |
|||
ضریب تعیین تعدیل شده |
0.29 |
آماره دوربین واتسون |
1.92 |
|||
آماره وایت(معنیداری) |
(0.00) 9.97 |
آماره جارک- برا(معنیداری) |
(0.39) 1.88 |
|||
تعداد مشاهدات |
644 |
آماره |
(0.0225) 14.73 |
مقدار آماره F (22.95) حاکی از معناداری کل مدل رگرسیون میباشد. همانطور که در قسمت پایین جدول مشخص شده است، ضریب تعیین و ضریب تعیین تعدیل شده مدل فوق به ترتیب عبارتند از30 درصد و 29 درصد. بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که در معادله رگرسیونی مزبور ، تنها حدود 295 درصد از تغییرات بازده داراییهای شرکتهای مورد بررسی توسط متغیرهای مستقل و کنترل مزبور تبیین میشوند. در این جدول اعداد مثبت (منفی) در ستون مقدار ضریب نشان دهنده میزان تاثیر مستقیم (معکوس) هر یک از متغیرها بر بازده داراییها است.
جدول(5) نتایج حاصل از برازش معادله رگرسیون فرضیه سوم
نام متغیر |
ضریب متغیر |
مقدار ضریب |
آماره t |
سطح معنیداری |
VIF |
|
عدد ثابت |
3.75 |
39.63 |
0.00 |
_ |
||
گزارشگری مسئولیت اجتماعی |
CSR |
0.00 |
0.68 |
0.49 |
1.69 |
|
بازده داراییها |
ROA |
0.03- |
2.05- |
0.01 |
2.72 |
|
گزارشگری مسئولیت اجتماعی در شرکتهای با عملکرد قوی |
CSR*ROA |
0.01- |
0.13- |
0.61 |
2.19 |
|
سن شرکت |
AGE |
0.08 |
2.06 |
0.04 |
1.07 |
|
سود سهام پرداختی |
DIV |
0.00 |
0.95 |
0.33 |
1.54 |
|
اهرم مالی |
Lev |
0.02- |
2.44- |
0.03 |
1.67 |
|
اندازه شرکت |
SIZE |
0.04- |
2.69- |
0.00 |
3.29 |
|
نقدینگی |
LIQ |
0.01- |
2.41- |
0.04 |
3.17 |
|
ضریب تعیین |
0.13 |
آماره F(معنیداری) |
12.40 (0.00) |
|||
ضریب تعیین تعدیل شده |
0.12 |
آماره دوربین واتسون |
2.07 |
|||
آماره وایت(معنیداری) |
(0.95) 0.66 |
آماره جارک- برا(معنیداری) |
(0.49) 1.40 |
|||
تعداد مشاهدات |
644 |
آماره |
_ |
مقدار آماره F (12.40) حاکی از معناداری کل مدل رگرسیون میباشد. همان طور که در قسمت پایین جدول مشخص شده است، ضریب تعیین و ضریب تعیین تعدیل شده مدل فوق به ترتیب عبارتند از 13 درصد و 12 درصد. بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که در معادله رگرسیونی مزبور، تنها حدود 12 درصد از تغییرات موفقیت رقابتی شرکتهای مورد بررسی توسط متغیرهای مستقل و کنترل مزبور تبیین میشوند. در این جدول اعداد مثبت (منفی) در ستون مقدار ضریب نشان دهنده میزان تاثیر مستقیم (معکوس) هر یک از متغیرها بر موفقیت رقابتی است.
جدول(6) یافته های حاصل از پژوهش
فرضیه |
عنوان |
مقدار ضریب |
سطح معنیداری |
نتیجهآزمون |
اول |
بین مسئولیت اجتماعی و موفقیت رقابتی شرکتها رابطه معنیداری وجود دارد. |
0.00 |
0.52 |
تایید نگردید |
دوم |
بین مسئولیت اجتماعی و عملکرد شرکتها رابطه معنیداری وجود دارد |
0.001- |
0.00 |
معکوس و معنی دار |
سوم |
بین مسئولیت اجتماعی شرکتهای دارای عملکرد قوی و موفقیت رقابتی شرکتها رابطه معنیداری وجود دارد. |
0.01- |
0.61 |
تایید نگردید |
بحث و نتیجهگیری
پژوهش حاضر با دو متغیر وابسته تحت عنوان موفقیت رقابتی و عملکرد مالی بررسی گردید. در دو فرضیه اول ما اثر مسئولیت اجتماعی شرکتها را بر روی دو متغیر وابسته موفقیت رقابتی و عملکرد مالی سنجیدیم در فرضیه سوم پژوهش، اثر مسئولیت اجتماعی شرکتهای دارای عملکرد مالی قوی[20] را بر موفقیت رقابتی سنجیدیم.
نتیجهگیری و تفسیر فرضیه اول:
مطابق با جدول3، سطح معنیداری (P-value) گزارشگری مسئولیت اجتماعی (0.52) بیشتر از سطح معنیداری در نظر گرفته شده در پژوهش حاضر (5%) است؛ همچنین قدرمطلق آماره t مربوط به این متغیر(0.68) کوچکتر از آماره t بدست آمده از جدول با همان درجه آزادی است. لذا فرضیه H0 در سطح اطمینان 95% پذیرفته شده و فرضیه H1 مبنی بر این که " بین مسئولیت اجتماعی و موفقیت رقابتی شرکتها رابطه معنیداری های وجود دارد." تایید نگردید. در تحلیل نتیجه فوق باید گفت مکانیزمهای وجود مسئولیت اجتماعی در بین شرکتهای ایرانی بصورت کامل وجود ندارد. و این مساله باعث گردیده فعالان عرصه بازار سرمایه شامل سرمایهگذاران و اعتباردهندگان نتوانند بر اساس شاخصهای مسئولیت اجتماعی شرکتها، موفقیت رقابتی شرکت را رقم بزنند و یا پیشبینیهای مربوط به رقابت در بازار آنها با نتایج واقعی همخوانی ندارد. و بدین ترتیب موفقیت رقابتی شرکتها تحت تاثیر مکانیزمهای مسئولیت اجتماعی قرار نمیگیرد. نتیجه این فرضیه با پژوهش نمازی و همکاران (1393) و پن و همکاران (2014) و گلاردو و سنچز (2014) همخوانی ندارد.
نتیجهگیری و تفسیر فرضیه دوم:
مطابق با جدول 4، سطح معنیداری (P-value) مسئولیت اجتماعی شرکتها (0.00) کمتر از سطح معنیداری در نظر گرفته شده در پژوهش حاضر (5%) است؛ همچنین قدرمطلق آماره t مربوط به این متغیرها بیشتر از آماره t بدست آمده از جدول با همان درجه آزادی است. لذا فرضیه H0 در سطح اطمینان 95% رد شده و فرضیه H1 مبنی بر این که "بین مسئولیت اجتماعی و عملکرد شرکتها رابطه معنی داری های وجود دارد."،تایید گردید. بر عکس نتیجه فرضیه قبلی، نتیجه این فرضیه نشاندهنده اثربخش بودن مکانیزمهای مسئولیت اجتماعی شرکتها بر عملکرد مالی آنها دارد. یعنی مسئولیت اجتماعی و شاخصهای عملیاتی آن بگونهای کارآ و اثربخش بر عملکرد مالی تاثیر میگذارد. نتیجه این فرضیه با نتیجه پژوهش پورعلی و حجامی(1392) همخوانی ندارد. ولی با پژوهش بادآور نهندی و همکاران (1393) و عرب صالحی و همکاران (2012) همخوانی دارد.
نتیجهگیری و تفسیر فرضیه سوم:
مطابق با جدول 5، سطح معنیداری (P-value) متغیر مسئولیت اجتماعی شرکتهای دارای عملکرد قوی (0.49) بیشتر از سطح معنیداری در نظر گرفته شده در پژوهش حاضر (5%) است؛ همچنین قدرمطلق آماره t مربوط به این متغیر (0.68) کوچکتر از آماره t بدست آمده از جدول با همان درجه آزادی است. لذا فرضیه H0 در سطح اطمینان 95% پذیرفته شده و فرضیه H1 مبنی بر اینکه "بین مسئولیت اجتماعی شرکتهای دارای عملکرد قوی و موفقیت رقابتی شرکتها رابطه معنیداری های وجود دارد"، تایید نگردید. به دنبال نتایج فرضیههای اول و دوم مبنی بر عدم وجود رابطه معنیدار بین مسئولیت اجتماعی و موفقیت رقابتی و وجود رابطه معنیدار بین مسئولیت اجتماعی و عملکرد مالی، ما اقدام به تفکیک شرکتها به دو دسته شرکتهای دارای عملکرد مالی قوی و ضعیف نمودیم تا اثر مسئولیت اجتماعی را در هر یک از این دسته از شرکتها بسنجیم. نتیجه این فرضیه هم تاییدی بر نتایج فرضیه اول بود. یعنی مکانیزمهای مسئولیت اجتماعی به قدری ضعیف و غیر اثر بخش هستند که حتی در شرکتهای دارای عملکرد مالی قوی هم مسئولیت پاسخگویی اجتماعی، توان پیش بینی دقیق و درست از موفقیت رقابتی را ندارد. و مسئولیت پاسخگویی اجتماعی در این دسته از شرکتها هم با رقابتپذیری ارتباط معنیداری ندارد. این فرضیه نه در پژوهشهای داخلی و نه در پژوهشهای خارجی بررسی نگردیده است.
پیشنهادها
با توجه به نتایج پژوهش حاضر پیشنهادهایی برای استفاده از این نتایج به شرح زیر ارائه میگردد:
با توجه به نتایج فرضیه اول و سوم پژوهش، مبنی بر عدم وجود رابطه مسئولیت اجتماعی و مسئولیت اجتماعی در شرکتهای دارای عملکرد مالی قوی با موفقیت رقابتی شرکتها پیشنهاد میشود مالکان شرکتها و سهامداران در بررسی موفقیت شرکتها در بازار محصول به عنوان یکی از معیارهای تصمیمگیری درباره سرمایهگذاری یا عدم سرمایهگذاری به این نکته توجه نمایند که مسئولیت پاسخگویی اجتماعی و شاخصهای اندازهگیری آن تاثیری بر صحت و درستی و پویایی پیشبینی آنها ندارد و باید سایر عوامل تاثیرگذار بر بررسی میزان موفقیت در بازار محصول را مد نظر قرار دهند.
[1] product market competition
[4] Corporate social responsibility (CSR)
[5] disclosure
[7] Gray & et al
[8] Azizul Islam, M
[9] Deegan, C
[10] Turker, D
[11] Areias J.S., Eiriz V
[12] Gallardo & Sanchez
[13] Ming Jian & et al
[14] Gallardo & Sanchez
[15] Pan, Y.T & et al
[16] Alimov
[17] Jiao & Shi
[18] Tsoutsoura
[19] Salewski,Marcus. ,Zulch,Henning
[20] high level financial performance