گروه حسابداری، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.
چکیده
هرچه شرکت توانسته باشد کالایی ارزانتر با کیفیتتر و با ویژگیهای خاص تولید کند و به شرایطی نزدیک به انحصار رسیده باشد، رفتار اجتناب از پرداخت مالیات بیشتری انجام خواهد داد. شرکتهای دارای چنین توانایی قادرند تا به میزان بالاتر و بادوامتر درآمدهای تعهدی خود به منظور حفظ موقعیت در بازار محصول برسند. هدف این پژوهش مطالعه تأثیر رقابت در بازار محصول بر رابطه بین احتمال ورشکستگی و اجتناب مالیاتی است. جامعه آماری پژوهش شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و نمونه مورد مطالعه، شامل 143 شرکت پذیرفته شده طی سالهای 1394 تا 1398 است. روش پژوهش توصیفی-پیمایشی و از نظر ارتباط بین متغیرها ترکیبی از علی-همبستگی است و از نظر هدف کاربردی و از لحاظ رویداد، پسرویدادی است. برای پردازش و آزمون فرضیهها از روش رگرسیونی و دادههای تابلویی و همچنین مدل اثرات ثابت استفاده شده است. نتایج به دست آمده نشان میدهد که احتمال ورشکستگی با اجتناب مالیاتی رابطه مثبت و معناداری دارد و رقابت در بازار محصول بر رابطه بین احتمال ورشکستگی و اجتناب مالیاتی تأثیر مثبت و معناداری دارد. واژگان کلیدی: رقابت در بازار محصول، اجتناب مالیاتی، احتمال ورشکستگی
رده, توران, & شیری, اسماعیل. (1400). مطالعه رابطه احتمال ورشکستگی و اجتناب مالیاتی با نقش متغیر تعدیلگر رقابت در بازار محصول. چشم انداز حسابداری و مدیریت, 4(42), 84-97.
MLA
توران رده; اسماعیل شیری. "مطالعه رابطه احتمال ورشکستگی و اجتناب مالیاتی با نقش متغیر تعدیلگر رقابت در بازار محصول". چشم انداز حسابداری و مدیریت, 4, 42, 1400, 84-97.
HARVARD
رده, توران, شیری, اسماعیل. (1400). 'مطالعه رابطه احتمال ورشکستگی و اجتناب مالیاتی با نقش متغیر تعدیلگر رقابت در بازار محصول', چشم انداز حسابداری و مدیریت, 4(42), pp. 84-97.
VANCOUVER
رده, توران, شیری, اسماعیل. مطالعه رابطه احتمال ورشکستگی و اجتناب مالیاتی با نقش متغیر تعدیلگر رقابت در بازار محصول. چشم انداز حسابداری و مدیریت, 1400; 4(42): 84-97.