پدیده عدم تقارن اطلاعاتی از آنجا ناشی میشود که سرمایهگذاران تصمیمهای مالی خود را بر اساس اطلاعاتی اتخاذ مینمایند که توسط گروه مدیریت شرکت تهیه شده است و این در حالی است که بر اساس نظریه نمایندگی، بین منافع مدیریت و سهامداران، تضاد بالقوهای وجود دارد؛ بنابراین، میتوان ادعا نمود که عدم تقارن اطلاعاتی بین گروه مدیریت و سهامداران موضوعی بنیادی برای بازار سرمایه محسوب میگردد. هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر حاکمیت شرکتی و ارتباطات سیاسی بر عدم تقارن اطلاعاتی در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بوده است. جامعه آماری این پژوهش شامل 140 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی بازه زمانی 1391 الی 1397 میباشد. برای آزمون فرضیههای پژوهش از رگرسیون خطی چندگانه براساس دادههای تابلویی استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که حاکمیت شرکتی اثر منفی و معناداری بر عدم تقارن اطلاعاتی دارد. در واقع، هنگامی که کیفیت حاکمیت شرکتی بیشتر میشود، عدم تقارن اطلاعاتی کاهش مییابد. یافتههای پژوهش نشان داد که ارتباطات سیاسی اثر مثبت و معناداری بر عدم تقارن اطلاعاتی دارد. به عبارتی، در شرکتهایی که مدیران آن دارای روابط سیاسی هستند، عدم تقارن اطلاعاتی بیشتر است. این نتایج مبین اهمیت و اثربخشی مؤلفههای حاکمیت شرکتی و مدیران دارای روابط سیاسی بر عدم تقارن اطلاعاتی است.
دادبه, فاطمه, & پهلوانی, علیرضا. (1400). تأثیر حاکمیت شرکتی و ارتباطات سیاسی بر عدم تقارن اطلاعاتی در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. چشم انداز حسابداری و مدیریت, 4(42), 61-83.
MLA
فاطمه دادبه; علیرضا پهلوانی. "تأثیر حاکمیت شرکتی و ارتباطات سیاسی بر عدم تقارن اطلاعاتی در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران". چشم انداز حسابداری و مدیریت, 4, 42, 1400, 61-83.
HARVARD
دادبه, فاطمه, پهلوانی, علیرضا. (1400). 'تأثیر حاکمیت شرکتی و ارتباطات سیاسی بر عدم تقارن اطلاعاتی در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران', چشم انداز حسابداری و مدیریت, 4(42), pp. 61-83.
VANCOUVER
دادبه, فاطمه, پهلوانی, علیرضا. تأثیر حاکمیت شرکتی و ارتباطات سیاسی بر عدم تقارن اطلاعاتی در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. چشم انداز حسابداری و مدیریت, 1400; 4(42): 61-83.