1
گروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد لارستان، لارستان، ایران
2
گروه مدیریت دولتی، واحد لارستان، دانشگاه آزاد اسلامی، لارستان، ایران.
چکیده
فراموشی سازمانی، توانایی حذف دانش منسوخ و ناکارآمد است و بخش مهمی از پویایی دانش در سازمانها محسوب میشود. فراموشی سازمانی با پویایی دانش مرتبط است و در یادگیری سازمانی، ضروری است که برای همگامی با محیط کنونی، برنامههای جدید و روندهای اجرایی استاندارد اتخاذ شوند. در این مسیر، توجه به فراموشی سازمانی میتواند در موفقیت برنامههای یادگیری سازمانی، مؤثر باشد. در این مقاله، پس از پرداختن به مفاهیمی چون دانش سازمانی و یادگیری سازمانی، به فراموشی سازمانی و نقش آن در سازمانها پرداخته شده است. منابع انسانی از ارزشمندترین سرمایه هر سازمانی است زیرا سایر عوامل مانند تکنولوژی، سرمایه به نیروی انسانی وابسته است؛ علیرغم پیشرفت فنی و تکینیکی جدید، هنوز هیچ عاملی نتوانسته است جایگزین نیروی انسانی گردد و انسان بعنوان یک عامل کلیدی در سازمان مطرح است و مدیریت سازمان با توجه به این نکته باید بکوشد تا این سرمایه را به درستی شناخته و توان و استعدادهای نهفته او را پرورش داده و به نحو مؤثری آنرا در پیشبرد هدفهای سازمان بسیج کند اما در بعضی مواقع مدیران و رهبران سازمان در استفاده از منابع انسانی و توجه به آن غفلت میکنند و کارکنان در پی تنیدگی و فشار عصبی ناشی از ماهیت، نوع و یا وضعیت نامناسب کار دچار کاهش انگیزه، روحیه، کیفیت کار و ... میشوند که به این حالت فرسودگی شغلی گفته میشود. فرسودگی شغلی و سلامت سازمانی دو موضوع مهمی هستند که نه تنها عملکرد فردی بلکه عملکرد سازمانی را تحت تاثیر قرار میدهند.
شیرطاهری, علی, نامی, اکبر, & انصاری, محمد صادق. (1399). بررسی رابطه بین کاهش فرسودگی شغلی و تنیدگی شغلی کارکنان. چشم انداز حسابداری و مدیریت, 3(33), 32-61.
MLA
علی شیرطاهری; اکبر نامی; محمد صادق انصاری. "بررسی رابطه بین کاهش فرسودگی شغلی و تنیدگی شغلی کارکنان". چشم انداز حسابداری و مدیریت, 3, 33, 1399, 32-61.
HARVARD
شیرطاهری, علی, نامی, اکبر, انصاری, محمد صادق. (1399). 'بررسی رابطه بین کاهش فرسودگی شغلی و تنیدگی شغلی کارکنان', چشم انداز حسابداری و مدیریت, 3(33), pp. 32-61.
VANCOUVER
شیرطاهری, علی, نامی, اکبر, انصاری, محمد صادق. بررسی رابطه بین کاهش فرسودگی شغلی و تنیدگی شغلی کارکنان. چشم انداز حسابداری و مدیریت, 1399; 3(33): 32-61.