دانشجوی کارشناسیارشد حسابداری، واحد فارسان، دانشگاه آزاد اسلامی، چهار محال و بختیاری، ایران.
چکیده
یکی از مهمترین مسائلی که در فضای اقتصاد دنیا به عنوان یک پیش فرض وجود دارد، شفافیت اطلاعات مالی و اقتصادی است که برای کلیه استفادهکنندگان از اهمیت وافری برخوردار است. با وجود اهمیت این مفهوم، تاکنون تعریف جامعی از آن ارائه نشده است. لذا، امروزه رعایت دیدگاهاقتصادی و مالی در حسابداری، بحثی مهم و کلیدی به شمار میرود چون حرفة حسابداری با مقولة اقتصادی و مالی بیگانه نیست.عوامل بسیاری در شفافیت اطلاعات مالی نقش دارند که مهمترین و اثرگذارترین آنها مؤلفههای مالی میباشند. شفافیت مالی پایه و اساس تصمیمگیریهای اقتصادی سرمایهگذاران بالقوه و بالفعل است. زیرا یکی از الزامات رقابت سالم، دسترسی همه مشارکتکنندگان بازار به اطلاعات شفاف است. از این جهت میتوان شفافیت اطلاعات را پدیدهای اجتماعی دانست که بر روابط اجتماعی متقابل افراد در بازار به شدت اثرگذار است. طبیعتاً در بازاری که اطلاعات مالی و اقتصادی از سطح شفافیت لازم برخوردار نباشند، نه تنها تصمیمگیری صحیح و مناسب برای سرمایهگذاران بالفعل دشوار شده و زمینه خروج آنها را از بازار مهیا مینماید، بلکه مانع ورود سرمایهگذاران بالقوه به بازارهای مالی میشود. به سخن دیگر، هر چه شفافیت اطلاعات ارائه شده کمتر باشد، صرف ریسک ناشی از شرایط ابهام و بازده مورد نیاز سرمایهگذاران افزایش مییابد.