مروری بر تاریخچه و تکنیک‌های حسابداری مدیریت

نوع مقاله : توصیفی

نویسندگان

1 استادیار گروه حسابداری، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران

2 دانشجوی دکتری حسابداری، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران

3 کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، موسسه آموزش عالی راهبرد شمال

چکیده

حسابداری مدیریت یکی از گرایش‌های تخصصی حسابداری است که نیاز به این گرایش، منجر به عرضه آن شد. به اعتقاد جانسون و کاپلان، سال‌های 1825 تا 1925، دوره اوج شکوفائی حسابداری مدیریت است. هرچند حسابداری مدیریت در برهه‌ای از زمان در روند صعودی و رو به رشد خود ناکام ماند؛ زیرا بعد از سال 1925، تقریباً هیچ تکنیک یا روش جدیدی متولد نشد؛ اما می‌توان ادعا نمود که حسابداری مدیریت رفته رفته توانست در افزایش سودآوری و به تبع آن بقای واحدهای گزارشگر، پر رنگ و موفق جلوه نمایند که ناشی از توسعه عقاید و رویکردهای عرضه شده پیشین آن می‌باشد. به‌طوریکه امروزه واحدهای تولیدی موفقی از جمله تویوتا، از این تکنیک‌ها بهره می‌برند. آنچه مسلم است این است که حسابداری مدیریت با گذر زمان و تغییر نیازها تغییر یافت و در شرایط رقابت جهانی که ناشی از حق انتخاب مشتریان، پیشرفت فن-آوری، جهانی شدن و غیره است، مثمرثمر واقع شد.
در مطالعه حاضر به مروری پیرامون تاریخچه حسابداری مدیریت و علل ظهور تکنیک‌ها و رویکردهای متفاوت بهایابی و کنترل هزینه پرداخته‌ایم.

کلیدواژه‌ها


ü     اسحقی، فاطمه، (1387)، هزینه­یابی بر مبنای هدف، رویکردی هدفمند در مدیریت هزینه­ها، فصلنامه مدیریت، شماره11(5)، صص 20-32.
ü     بازدید در سایت جی. ام. پی. به آدرس: https://www.jmp.com/support/help/14/cusum-chart.shtml؛ بازدید در تاریخ 25/05/1397.
ü     تقوی فرد، محمّدتقی، حنفی زاده، پیام، حمیدی، مهدی و زارع رواسان، احد، (1391)، تأثیر اجرای مهندسی مجدد فرآیندها بر کسب مزایای حاصل از سیستم­های برنامه­ریزی منابع سازمان، فصلنامه علوم مدیریت ایران، شماره 26، صص 71-88.
ü     چالاکی، پری، یوسفی، مرتضی، (1391)، پیش­بینی مدیریت سود با استفاده از درخت تصمیم­گیری، مطالعات حسابداری و حسابرسی، شماره 1، صص 1-19.
ü     خادم، امیررضا، (1397)، مدیریت کیفیت جامع (TQM) چیست؟، روزنامه دنیای اقتصاد، شماره 4402.
ü      رضازاده، جواد، (1397)، نظریه­های حسابرسی، چاپ سوم، انتشارات ترمه- تهران.
ü      سجادی، سیّد حسین، صوفی، هاشم علی، (1387)، تئوری محدودیت، دانش و پژوهش حسابداری، شماره 12، صص 12-18.
ü     صالحی، محمّد،­­ علی­عزیزی، اسحق، (1387)، بررسی امکان بکارگیری شیوه مدیریت بر مبنای هدف (M.B.O) در سازمان آموزش و پرورش استان مازندران، پژوهشنامه تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد، شماره 17، صص 25-40.
ü     مجیدی، محمود، ایمانی برندق، محمّد، شعبان زاده، مهدی، (1396)، استفاده از کارت امتیازی متوازن در ارزیابی عملکرد صنعت داروسازی، فصلنامه مطالعات مدیریت و حسابداری، شماره3(4)، صص 526-537.
ü     مشبکی، اصغر، (1375)، Just-In-Time و تأثیر آن بر حسابداری مدیریت، فصلنامه علمی پژوهشی بررسی­های حسابداری، شماره 16 و 17(4)، صص 5-23.
ü     موریسی، جرج، ترجمه: سیّد مهدی الوانی و فریده معتمدی، (1372)، مدیریت بر مبنای هدف و نتیجه در بخش دولتی (فن رایزنی در غرب) ، انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی- تهران.
ü      نشریه داخلی معاونت طرح و برنامه (سامان). (1389). شماره 38، صص:4-1.
ü     نویدی نکو، رضا، نوری­زاد، سجاد، (1393)، انتخاب الگوی بهینه بنچ مارکینگ با در نظر گرفتن عملکرد پروژه­های تحقیقات بازاریابی (مطالعه موردی: گروه بین­المللی آگاه)، ویژه نامه فصلنامه علمی-پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، صص 19-32.
ü     ویکراماسینگ، دانتور و آلاواتاج، چاندانا، ترجمه: رضوان حجازی، محمّد حیدری و اکبر کنعانی (1397)، تحولات در حسابداری مدیریت، چاپ دوم، انتشارات ترمه- تهران.
ü  Abdel-Kader, M, Luther, R. G. (2006). “Management Accounting Practices in the UK Food and Drinks Industry”, London: CIMA (Chartered Institute of Management Accountants). (Forthcoming).
ü  Abdel-Kader, Magdy and Luther, Robert. (2006). “IFAC’s Conception of the Evolution of Management Accounting: A Research Note”, Advanced Accounting Management: Elsevier, Vol:15,PP: 229-247.
ü  Askarany, D. (2004). “The Evolution of Management Accounting Innovations and the Level of Satisfaction with Traditional Accounting Techniques.
ü  Boulianne, Emilio. (2006). “Empirical Analysis of the Reliability and Validity of Balanced Scorecard Measure and Dimensions”, Advances in Management Accounting, Vol:15, PP:127-142.
ü  Burns, J and Scapens, R. (2000). “The Changing Nature of Management Accounting and the Emergence of ‘Hybrid’ Accountants”.
ü  Chendhall, R. and Langfield- Smith, K. (1998). “Adoption and Benefits of Management Accounting Practices: An Australian Study”, Management Accounting Research, Vol:9, PP: 1-19.
ü  IFAC (1998)
ü  Jensen, M. and Meckling, W. (1976). “Theory of the Firm: Managerial Behavior, Agency Costs and Ownership Structure”, Journal of Financial Economics 3(4), PP:305-360.
ü  Kader, M. A. and Luther, R. (2004). “An Empirical Investigation of the Evolution of Management Accounting Practices”, WP No: 04/06.
ü  Kamal, Shah; (2015). “Historical Evolution of Management Accounting”. The Cost and Management, No:4,V:43; PP:12-19.
ü  Kaplan, R. S. (1994). “Management Accounting (1984-1994): Development of  New