رتبه بندی مولفه های موثر بر انتخاب مشتری در کسب و کار

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری مدیریت دولتی- رفتار سازمانی، مدرس گروه مدیریت موسسه آموزش عالی پویندگان دانش، چالوس، ایران.

2 دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، موسسه آموزش عالی پویندگان دانش، چالوس، ایران.

چکیده

هدف پژوهش حاضررتبه بندی مولفه های موثر بر انتخاب مشتری در کسب و کار ‌است، که از نظر هدف کاربردی و ‌بر ‌اساس ‌ماهیت ‌و ‌روش،‌توصیفی-پیمایشی ‌است. جهت تحلیل داده ها از روش کیفی استفاده شده است .بدین منظور به شناسایی مولفه های موثر بر انتخاب مشتری در کسب و کار از طریق تحلیل محتوای متنی پرداختیم، که به روش گلوله برفی انتخاب شده بودند رساندیم. در نهایت پس از بررسی های لازم 9 مولفه موثر بر انتخاب مشتری در کسب و کار شناسایی شد که در گام بعدی به رتبه بندی آنها از طریق روش ANP-DEMATEL پرداختیم . نتایج حاصل از پژوهش نشان می داد که اولویت بندی زیر معیارهای انتخاب مشتری بدین ترتیب است : مارک تجاری و ماندگاری کالا ؛تجارب قبلی، قیمت ، آگاهی ، کیفیت، دوام، سلامت و بسته بندی مناسب و جذاب محصول ،انعام ،کلید موفقیت، مزایا و شکل ظاهری کالا ، دسترسی آسان به محصول .

کلیدواژه‌ها

موضوعات