1
استادیار حسابداری، دانشگاه پیام نور تهران غرب، تهران، ایران.
2
دانشجوی کارشناسی ارشد حسابداری، دانشگاه پیام نور تهران غرب، تهران، ایران.
چکیده
پایه و اساس سرمایهگذاری در بازار سرمایه، اطلاعات صادره از سوی شرکتهاست و چنان چه نحوه توزیع اطلاعات بهصورت منصفانه و متقارن نباشد، عکسالعمل سرمایهگذاران خلاف واقعیت خواهد بود و همین امر میتواند عملکرد شرکت را تحت تاثیر قرار دهد؛ بنابراین هدف مطالعه حاضر بررسی تأثیر عدم تقارن اطلاعاتی بر عملکرد شرکتها است. پژوهش حاضر کاربردی و از بعد روششناسی، همبستگی از نوع علّی (پس رویدادی) میباشد. جامعه آماری پژوهش، کلیه شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران بوده و با استفاده از روش نمونهگیری حذف سیستماتیک، 131 شرکت در بازه زمانی 1391-1400 بهعنوان نمونه پژوهش انتخابشده است. جهت سنجش عدم تقارن اطلاعاتی از شیوه دامنه قیمت پیشنهادی خریدوفروش سهام و برای سنجش عملکرد شرکت از نسبت کیوتوبین استفاده شده است. نتایج حاصل از آزمون فرضیههای پژوهش نشان داد که رابطه معکوس و معنادار بین عدم تقارن اطلاعاتی و عملکرد شرکت وجود دارد.
مومنی, علیرضا, & سلجوقی, محمد. (1402). بررسی تأثیر عدم تقارن اطلاعاتی بر عملکرد شرکتها با استفاده از نسبت کیوتوبین. چشم انداز حسابداری و مدیریت, 6(82), 33-46.
MLA
علیرضا مومنی; محمد سلجوقی. "بررسی تأثیر عدم تقارن اطلاعاتی بر عملکرد شرکتها با استفاده از نسبت کیوتوبین". چشم انداز حسابداری و مدیریت, 6, 82, 1402, 33-46.
HARVARD
مومنی, علیرضا, سلجوقی, محمد. (1402). 'بررسی تأثیر عدم تقارن اطلاعاتی بر عملکرد شرکتها با استفاده از نسبت کیوتوبین', چشم انداز حسابداری و مدیریت, 6(82), pp. 33-46.
VANCOUVER
مومنی, علیرضا, سلجوقی, محمد. بررسی تأثیر عدم تقارن اطلاعاتی بر عملکرد شرکتها با استفاده از نسبت کیوتوبین. چشم انداز حسابداری و مدیریت, 1402; 6(82): 33-46.