1
عضو هیات علمی گروه حسابداری، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران.
2
کارشناسی ارشد حسابداری، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران.
چکیده
اقتصاد سیاسی حوزه مهمی در مطالعه علمی پدیدههای اجتماعی است. این روش، شکلگیری پدیدههای اجتماعی را ناشی از مولفههای سیاسی و اقتصادی میداند. بر اساس نظریه اقتصاد سیاسی، در اکثر جوامع اقتصادی بازار محور، واحدهای تجاری کانون کنشهای متقابل اقتصادی، اجتماعی و سیاسی میان گروههای مختلف هستند. بنابراین هدف این پژوهش بررسی تأثیر ارتباطات سیاسی بر انعطاف پذیری مالی شرکتهای عضو بورس اوراق بهادار تهران میباشد. جامعه مورد مطالعه شرکتهای عضو بورس اوراق بهادار تهران با در نظر محدودیتهای خاص، که از این میان نمونهای شامل 166 شرکت فعال در بورس اوراق بهادار تهران انتخاب گردید. قلمرو زمانی تحقیق شامل یک دوره هفت ساله بر اساس صورتهای مالی شرکتهای مورد مطالعه طی سالهای 1392 الی 1398 است و برای آزمون فرضیات از روش رگرسیون خطی چند متغیره با استفاده از نرمافزار EVIEWS نسخه 9، استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که ارتباطات سیاسی بر انعطافپذیری مالی شرکتها تاثیر ندارند.