1
دانشجوی کارشناسی ارشد حسابداری- حسابرسی، موسسه آموزش عالی الغدیر، تبریز، ایران.
2
دکتری حسابداری، مدرس گروه حسابداری، موسسه آموزش عالی الغدیر، تبریز، ایران.
چکیده
افشای اختیاری اطلاعات منجر به کارایی بازار سرمایه شده و اعتماد سهامداران به شرکت را افزایش می دهد. اثربخشی کمیته حسابرسی و کیفیت حسابرسی می توانند کیفیت افشای اختیاری را بهبود ببخشند. پژوهش حاضر به بررسی تأثیر اثربخشی کمیته حسابرسی و کیفیت حسابرسی بر کیفیت افشای داوطلبانه شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران میپردازد. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی بوده و از بعد روش شناسی همبستگی از نوع علّی (پس رویدادی) میباشد. با استفاده از روش نمونهگیری حذف سیستماتیک، 120 شرکت به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شده در دورهی زمانی 6 ساله بین سالهای 1392 تا 1397 مورد بررسی قرار گرفتند. روش مورد استفاده جهت جمع آوری اطلاعات، کتابخانهای بوده و دادههای مربوط برای اندازهگیری متغیرها از سایت کدال و صورتهای مالی شرکتها جمع آوری شده و در Excel محاسبات اولیه صورت گرفته سپس برای آزمون فرضیههای پژوهش از نرم افزار استاتا استفاده شده است. نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهد که اندازه موسسه حسابرسی بر کیفیت افشای داوطلبانه تأثیر دارد. ولی دوره تصدی حسابرس و حق الزحمه حسابرسی بر کیفیت افشای داوطلبانه تأثیر ندارند. تخصص مالی کمیته حسابرسی بر کیفیت افشای داوطلبانه تأثیر ندارد. تجربه کمیته حسابرسی بر کیفیت افشای داوطلبانه تأثیر ندارد. استقلال کمیته حسابرسی بر کیفیت افشای داوطلبانه تأثیر ندارد.
زرین ساز سرخابی, فیروزه, & نویدی عباسپور, ابراهیم. (1399). بررسی تاثیر اثر بخشی کمیته حسابرسی و کیفیت حسابرسی بر کیفیت افشای داوطلبانه. چشم انداز حسابداری و مدیریت, 3(31), 75-90.
MLA
فیروزه زرین ساز سرخابی; ابراهیم نویدی عباسپور. "بررسی تاثیر اثر بخشی کمیته حسابرسی و کیفیت حسابرسی بر کیفیت افشای داوطلبانه". چشم انداز حسابداری و مدیریت, 3, 31, 1399, 75-90.
HARVARD
زرین ساز سرخابی, فیروزه, نویدی عباسپور, ابراهیم. (1399). 'بررسی تاثیر اثر بخشی کمیته حسابرسی و کیفیت حسابرسی بر کیفیت افشای داوطلبانه', چشم انداز حسابداری و مدیریت, 3(31), pp. 75-90.
VANCOUVER
زرین ساز سرخابی, فیروزه, نویدی عباسپور, ابراهیم. بررسی تاثیر اثر بخشی کمیته حسابرسی و کیفیت حسابرسی بر کیفیت افشای داوطلبانه. چشم انداز حسابداری و مدیریت, 1399; 3(31): 75-90.