%0 Journal Article %T بررسی رابطه بین ارتباطات سیاسی، اجتناب مالیاتی و معاملات با اشخاص وابسته با ارزش شرکت : آزمون نظریه اقتصاد سیاسی در بورس اوراق بهادار تهران %J چشم انداز حسابداری و مدیریت %I سعید شیپوریان %Z 2645-4572 %A سامانیان, علیرضا %A بندریان, امیرعلی %A مسیحی پور, کورش %D 2021 %\ 01/20/2021 %V 3 %N 35 %P 15-32 %! بررسی رابطه بین ارتباطات سیاسی، اجتناب مالیاتی و معاملات با اشخاص وابسته با ارزش شرکت : آزمون نظریه اقتصاد سیاسی در بورس اوراق بهادار تهران %K "ارتباطات سیاسی" %K "اجتناب مالیاتی" %K "معاملات با اشخاص وابسته" %K " ارزش شرکت " %R %X هدف این پژوهش بررسی رابطه بین ارتباطات سیاسی، اجتناب مالیاتی و معاملات با اشخاص وابسته با ارزش شرکت با تاکید بر نظریه اقتصاد سیاسی در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهـران می‌باشد. جامعه آماری پژوهش با استفاده از اطلاعات 125 شرکت طی بازه زمانی از سال 1388 تا 1397 با بوده و آزمون فرضیه‌ها از طریق رگرسیون چندگانه و به روش حداقل مربعات تعمیم یافته (EGLS) باچیدمان دادهای تابلویی با رویکرد اثرات ثابت صورت پذیرفت. نتایج پژوهش نشان داد که ارتباطات سیاسی، اجتناب مالیاتی و معاملات با اشخاص وابسته بر ارزش شرکت تاثیر منفی و معنی‌داری دارند. همچنین ارتباطات سیاسی رابطه بین معاملات با اشخاص وابسته و اجتناب مالیاتی با ارزش شرکت را تشدید می‌کند به گونه‌ای که وجود معاملات با اشخاص وابسته در شرکت‌های دارای ارتباطات سیاسی ؛ منجر به کاهش ارزش شرکت می‌شود. این نتایج گویای این واقعیت است که شرکت‌های دارای ارتباطات سیاسی قوی، احتمال بیشتری وجود دارد که معاملات با اشخاص وابسته شرکت را خارج از روال عادی انجام دهند . وجود رابطه منفی بین معاملات با اشخاص وابسته و ارزش شرکت حاکی از تایید تئوری نمایندگی بوده که بیان می‌دارد این گونه معاملات در راستای فرصت‌طلبی مدیریت و کسب منافع شخصی بـرای مـدیـران بـه کـار گرفته می‌شود و مـوجب متضرر شدن شرکت و سهام‌داران مـی‌گردد. همچنین در شرکت‌هایی که مدیران آن علاوه بر داشتن ارتباطات سیاسی به دنبال اهداف اجتناب مالیاتی نیز هستند ارزش شرکت کاهش می‌یابد. به این دلیل که مدیران شرکت‌های دولتی دارای افق تصمیم‌گیری کوتاه‌مدت بوده و تلاش می‌نمایند تا به هر طریق ممکن از جمله دست‌کاری و مدیریت سود، عملکرد دوره جاری و در نتیجه پاداش خود را افزایش و میزان مالیات قابل پرداخت را کاهش یا به تعویق بیاندازند که این مساله در نهایت منجر به کاهش ارزش شرکت می‌شود. به طور کلی مطابق نظریه اقتصاد سیاسی به دلیل حمایت دولت از ارتباطات سیاسی در شرکت هایی که روابط سیاسی حاکم است، محیط عملیاتی شفاف نیست. در نتیجه کیفیت اطلاعات در شرکت‌های دارای اطلاعات سیاسی پایین تر از سایر شرکت بوده و در نتیجه منجر به کاهش ارزش شرکت می‌شود. %U https://www.jamv.ir/article_128527_ff31a27066148cd3ca0d1b971d2efbff.pdf