@article { author = {Barandak, Sajad and jamshidi, Neda and mohammad panah, Leila and amini, Mahvash}, title = {The effect of financial factors on Managers Myopia in companies listed on Tehran Stock Exchange}, journal = {Journal of Accounting and Management Vision}, volume = {2}, number = {17}, pages = {63-78}, year = {2020}, publisher = {saeed sheiporian}, issn = {2645-4572}, eissn = {2645-4572}, doi = {}, abstract = {Myopia activities have desirable temporary results and their negative consequences appear in the long run because capital markets are not able to properly understand the short-term consequences at the time. Managers with a Myopia attitude, when faced with lower-than-expected profits, may temporarily eliminate this shortfall in research and development and marketing spending, but will not be effective in the long run. Theoretical models show that managers Myopia can take many forms and can be adapted to different situations and situations. This can be manifested in less investment than in long-term assets, more investment in short-term assets, or selection of specific research to fit the market situation. Therefore, the purpose of this study was to investigate the effect of financial factors on managers Myopia in listed companies in Tehran Stock Exchange from 2012 to 2019 with sample of 120 companies. The logistic regression model was used to test the research hypotheses and the combined data were used for analysis. Findings show that there is a significant inverse relationship between financial factors and managers Myopia. That is, the more positive and significant the financial factors are, the fewer Myopia managers have, which can also be beneficial for future planning of the company.}, keywords = {Managers Myopia,Financial Factors,Return on Assets,Return on Equity,Net profit Margin}, title_fa = {تأثیر فاکتورهای مالی بر کوته بینی مدیران در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران}, abstract_fa = {فعالیت‌های کوتاه بینانه دارای نتایج موقت مطلوبی هستند و پیامدهای منفی آن در بلندمدت نمایان می‌شود؛ زیرا بازارهای سرمایه قادر به درک صحیح پیامدهای کوتاه بینی در زمان وقوع نیستند. مدیران با نگرش کوتاه بین، زمانی که با سود کمتر از سود مورد انتظار مواجه می‌شوند ممکن است با قطع مخارج تحقیق و توسعه و بازاریابی این نقص را به‌طور موقت مرتفع سازند ولی در بلندمدت این نوع دست‌کاری‌ها مؤثر نخواهد بود. مدل‌های نظری نشان می‌دهد که کوته‌بینی مدیران می‌تواند اشکال مختلفی داشته و با توجه به شرایط و موقعیت‌های مختلف ایجاد شود. این پدیده می‌تواند در یک سرمایه‌گذاری کمتر از واقع در دارایی‌های بلندمدت، ارائه سرمایه‌گذاری بیشتر از واقع دارایی‌های کوتاه‌مدت و یا انتخاب پژوهش‌های خاص جهت انطباق با وضعیت بازار تظاهر یابد. از این ‌رو هدف پژوهش حاضر تأثیر فاکتورهای مالی بر کوته‌بینی مدیران در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی 1390 تا 1397 و با نمونه مشتمل بر 120 شرکت هست. جهت آزمون فرضیه‌های پژوهش مدل رگرسیونی لجستیک و از داده‌های ترکیبی برای تجزیه‌وتحلیل استفاده گردید. یافته‌های نشان می‌دهد که بین فاکتور‌های مالی و کوته‌بینی مدیران رابطه معکوس و معناداری وجود دارد. یعنی هرچقدر فاکتورهای مالی مثبت و قابل توجه باشند مدیران کمتر دیدکوتاه مدت دارند که این می‌تواند برای برنامه‌ریزی آتی شرکت نیز مثمر ثمر واقع شود.}, keywords_fa = {کوته بینی مدیران,فاکتورهای مالی,بازده دارایی,بازده حقوق صاحبان سهام,حاشیه سود خالص}, url = {https://www.jamv.ir/article_99487.html}, eprint = {https://www.jamv.ir/article_99487_292395cd27237c9714c5b93e9a728175.pdf} }