@article { author = {rezaei, farzin and moradi, maryam and esavand, saleh and moradi, leila}, title = {The relationship between earnings management and corporate earnings cycles}, journal = {Journal of Accounting and Management Vision}, volume = {1}, number = {5}, pages = {63-72}, year = {2019}, publisher = {saeed sheiporian}, issn = {2645-4572}, eissn = {2645-4572}, doi = {}, abstract = {Considering the importance and position of earnings management among financial and accounting variables, and the effect this variable can have on investors' decisions and their investment volume, the present study examined this variable. In fact, the main purpose of the present research is to examine the relationship between earnings management and corporate earnings cycles. For this purpose, the economic cycles were separated by two factors of the growth rate of GDP and the relationship between these economic periods and the rate of corporate profit management, which was measured using the Dianeolo model. Took The statistical population of this research includes all companies accepted in Tehran Stock Exchange during the 9-year period from 2008 to 1395. Using a systematic elimination sampling method, 82 companies and a total of 738 years of the company were surveyed. Took The current research is applied in terms of the purpose and in the method of data collection in the descriptive-post-event research group. For analyzing the hypotheses, multivariate linear regression models were used using Eviews software 8 and the combined data method. The results of the hypothesis analysis show that there is a positive and significant relationship between the cycles of business boom and recession and the profit management of the companies listed in Tehran Stock Exchange. Therefore, it can be concluded that companies regardless of different economic periods tend to manipulate profits of financial statements.}, keywords = {Profit Cycle Boom,Recession Gain Profit Cycle,Profit Management,Gross Domestic Product}, title_fa = {رابطه مدیریت سود و چرخه های کسب سود در شرکت ها}, abstract_fa = {با توجه به اهمیت و جایگاه مدیریت سود در بین متغیرهای مالی و حسابداری و اثری که این متغیر می تواند بر تصمیمات سرمایه گذاران و میزان سرمایه گذاری آنها داشته باشد، در پژوهش حاضر به بررسی این متغیر پرداخته شد است. در واقع هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی رابطه مدیریت سود و چرخه های کسب سود در شرکت ها می باشد. برای این منظور، دوره های اقتصادی با استفاده از شاخص رشد تولید ناخالص داخلی به دو دوره رونق و رکود تفکیک شده و رابطه بین این دوره های اقتصادی با میزان مدیریت سود شرکت ها که با استفاده از مدل دی آنجلو اندازه گیری شد، مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در دوره 9 ساله بین سال های 1387 الی 1395 می باشد که با استفاده از روش نمونه گیری حذف سیستماتیک، تعداد 82 شرکت و در مجموع 738 سال-شرکت مورد بررسی قرار گرفت. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری داده ها در گروه پژوهش های توصیفی – پس رویدادی قرار دارد که برای بررسی فرضیه ها از مدل های رگرسیونی خطی چندمتغیره با استفاده از نرم افزار8 Eviews و روش داده های تلفیقی بهره گرفته شد. نتایج حاصل از بررسی فرضیه ها نشان می دهد که بین دوران رونق و رکود چرخه کسب و کار و مدیریت سود شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. بنابراین، می توان نتیجه گرفت شرکت ها فارغ از دوره های اقتصادی مختلف، تمایل به دستکاری سود صورت های مالی دارند.}, keywords_fa = {رونق چرخه کسب سود,رکود چرخه کسب سود,مدیریت سود,تولید ناخالص داخلی}, url = {https://www.jamv.ir/article_85875.html}, eprint = {https://www.jamv.ir/article_85875_2190cc6b144ef82455d9e338f19ea7fe.pdf} }