@article { author = {khoshkar, farzin and seyfi, saman and moein nemati, mohammad}, title = {The relationship between firm complexity and corporate social Responsibility of companies listed in Tehran Stock Exchange}, journal = {Journal of Accounting and Management Vision}, volume = {5}, number = {64}, pages = {70-82}, year = {2022}, publisher = {saeed sheiporian}, issn = {2645-4572}, eissn = {2645-4572}, doi = {}, abstract = {Social responsibility is the commitment of business units and society to appropriate legal, ethical and humanitarian actions to support and improve the welfare of society and business units. The social responsibility of the company has been extensively researched from different perspectives. One of the new research trends is the impact of corporate complexity on corporate social responsibility, which shows that more complex companies need more sophisticated reporting and management practices. The purpose of this study is the relationship between company complexity and social responsibility of companies listed on the Tehran Stock Exchange. The information required for this study is taken from the financial statements of 146 companies in the period 1392-1391. In terms of purpose, the research is part of applied research and the research method is correlational in terms of nature and content, and panel analysis has been used to analyze the hypothesis. The results of testing the research hypotheses showed that there is a positive and significant relationship between firm complexity (firm size criteria and financial leverage) and social responsibility; but there is no significant relationship between firm complexity (a combination of complexity and environmental uncertainty) and social responsibility.}, keywords = {corporate social responsibility,Corporate Complexity,Environmental uncertainty}, title_fa = {رابطه بین پیچیدگی شرکت و مسئولیت‌پذیری اجتماعی شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران}, abstract_fa = {مسئولیت اجتماعی تعهد واحدهای تجاری و جامعه به اعمال قانونی، اخلاقی و انسان دوستانه مناسب در حمایت و بهبود رفاه جامعه و هم واحدهای تجاری است. مسئولیت اجتماعی شرکت به‌طور گسترده‌ای از دیدگاه‌های مختلف مورد تحقیق قرار گرفته است. یکی از جریان‌های تحقیقی جدید، تأثیر پیچیدگی شرکت بر مسئولیت اجتماعی شرکت است که نشان می‌دهد شرکت‌های پیچیده‌تر به گزارش‌دهی و شیوه‌های مدیریتی پیچیده‌تری نیاز دارند. هدف این پژوهش رابطه بین پیچیدگی شرکت و مسئولیت‌پذیری اجتماعی شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران می‌باشد. اطلاعات مورد نیاز این پژوهش برگرفته از صورت‌های مالی 146 شرکت در بازه زمانی 1392-1399 می‌باشد. پژوهش انجام‌شده از نظر نوع هدف جزء پژوهش‌های کاربردی است و روش پژوهش از نظر ماهیت و محتوایی همبستگی می‌باشد و برای تجزیه‌وتحلیل فرضیه‌ از تحلیل پانلی کمک گرفته شده است. نتایج حاصل از آزمون فرضیه‌های پژوهش نشان داد بین پیچیدگی شرکت (معیار اندازه شرکت و اهرم مالی) و مسئولیت‌پذیری اجتماعی رابطه مثبت و معنی‌داری وجود دارد؛ اما بین پیچیدگی شرکت (معیار ترکیبی از پیچیدگی و عدم اطمینان محیطی) و مسئولیت‌پذیری اجتماعی رابطه معنی‌داری وجود ندارد.}, keywords_fa = {مسئولیت‌پذیری اجتماعی شرکت,پیچیدگی شرکت,عدم اطمینان محیطی}, url = {https://www.jamv.ir/article_154344.html}, eprint = {https://www.jamv.ir/article_154344_7a99cca7557c5587cf405b71ad0d06b8.pdf} }