@article { author = {zarezadeh mehrizi, somayeh}, title = {The Impact of Overconfidence and Managerial Ability on Audit Fee through the Moderating Role of Corporate Governance}, journal = {Journal of Accounting and Management Vision}, volume = {4}, number = {48}, pages = {126-143}, year = {2021}, publisher = {saeed sheiporian}, issn = {2645-4572}, eissn = {2645-4572}, doi = {}, abstract = {Accountability to the public is a prerequisite for the democratic process, but one of the main tools of accountability in the field of economic activities is auditing. Knowing how to determine the audit fee is important for both the employer and the auditor, and the only way to ensure that these accreditation services continue to be provided is to ensure economic benefits for the professional auditors. Therefore, it is important to study the process related to the factors affecting the audit fee to provide an appropriate model for determining the audit fee. Therefore, according to the above, the general purpose of this study is to investigate the effect of overconfidence and management ability on audit fee due to the moderating role of corporate governance. In order to achieve this objective, four hypotheses were formulated. Accordingly, in order to test the research hypothesis, in the period of 2013 to 2019, among the companies listed on the Tehran Stock Exchange, 108 companies were selected as a statistical sample according to the conditions of systematic removal to test the research hypothesis, a multivariate regression model based on composite data has been used. The results of this study show that management overconfidence has a positive and significant effect on audit fee; also, the management ability has a negative and significant effect on audit fee; In addition, the moderating role of corporate governance on the relationship between overconfidence and management ability over audit fee was confirmed.Key Words: Audit Fee, Management Overconfidence, Management Ability, Corporate Governance}, keywords = {Audit Fee,Management Overconfidence,management ability,Corporate Governance}, title_fa = {بررسی تأثیر اعتماد به نفس کاذب و توانایی مدیریتی بر حق‌الزحمه حسابرسی به واسطه نقش تعدیلگر حاکمیت شرکتی}, abstract_fa = {پاسخگویی به عموم، لازمه عملی کردن فرآیند دموکراسی است، اما یکی از ابزارهای اصلی پاسخگویی در عرصه فعالیت‌های اقتصادی، حسابرسی است. آگاهی از نحوه تعیین حق‌الزحمه حسابرسی هم برای صاحب‌کار و هم برای حسابرس مهم است و تنها راه تضمین تداوم ارائه این خدمات اعتبار بخش، حصول اطمینان از منافع اقتصادی برای ارائه‌کنندگان خدمات حرفه‌ای یعنی حسابرسان است. لذا مطالعه فرآیند مربوط به عوامل مؤثر بر حق‌الزحمه حسابرسی جهت ارائه مدلی مناسب برای تعیین حق‌الزحمه حسابرسی حائز اهمیت می‌باشد. لذا با توجه به مطالب فوق هدف کلی این پژوهش، بررسی تأثیر اعتمادبه‌نفس کاذب و توانایی مدیریت بر حق‌الزحمه حسابرسی به‌واسطه نقش تعدیلگر حاکمیت شرکتی می‌باشد. به‌منظور دستیابی به این هدف، اقدام به تدوین چهار فرضیه شد. بر این اساس به‌منظور آزمون فرضیه‌های پژوهش، در بازه زمانی سال‌های 1392 الی 1398 از میان شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران 108 شرکت به‌عنوان نمونه آماری با توجه به شرایط حذف سیستماتیک انتخاب شد. جهت آزمون فرضیه پژوهش نیز از مدل رگرسیون چندمتغیره مبتنی بر داده‌های ترکیبی استفاده‌شده است. نتایج این پژوهش نشان‌دهنده آن است که اعتمادبه‌نفس کاذب مدیریت بر حق‌الزحمه حسابرسی تأثیر مثبت و معناداری دارد؛ همچنین توانایی مدیریت تأثیر منفی و معناداری بر حق‌الزحمه حسابرسی دارد؛ به‌علاوه، نقش تعدیلگری حاکمیت شرکتی بر رابطه بین اعتمادبه‌نفس کاذب و توانایی مدیریت بر حق‌الزحمه حسابرسی مورد تأیید قرار گرفت.}, keywords_fa = {حق‌الزحمه حسابرسی,اعتمادبه‌نفس کاذب مدیریت,توانایی مدیریت,حاکمیت شرکتی}, url = {https://www.jamv.ir/article_141122.html}, eprint = {https://www.jamv.ir/article_141122_a48903c8ebd88bbb92fd75ce98ee9f22.pdf} }