سعید شیپوریانچشم انداز حسابداری و مدیریت2645-457245020211222Investigating the relationship between prospective information disclosure and stock volatilityبررسی رابطه بین افشای اطلاعات آینده نگر و نوسان پذیری بازده سهام111141221FAعلی جعفریاستادیار گروه حسابداری، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران.ناصر صحراریکارشناسی ارشد حسابداری، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران.ملیحه صلحی فام اصلدانشجوی کارشناسی ارشد حسابداری، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران.Journal Article20211204The purpose of this study is to investigate the relationship between the disclosure of forward-looking information and the volatility of stock returns in companies listed on the Tehran Stock Exchange. This research is applied in terms of purpose and descriptive in terms of cognition method and is in the category of quasi-experimental, correlation and post-event researches. The statistical population of the study includes all companies listed on the Tehran Stock Exchange. The statistical sample of the research includes 114 companies during the years 1391 to 1397 that have been selected through systematic elimination. Necessary information for theoretical foundations and research background has been collected using the library method. In order to collect the data required to measure the research variables, the new Rahvard software as well as the information available on the website of the Tehran Stock Exchange have been used. The research hypotheses were tested using multivariate linear regression model and the combined data was performed using the ninth version of Ives software. Research findings show that there is a relationship between disclosure of forward-looking financial information and volatility of stock returns.هدف این پژوهش، بررسی رابطه بین افشای اطلاعات آیندهنگر و نوسانپذیری بازده سهام در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. این پژوهش از لحاظ هدف، از نوع کاربردی و از نظر روش شناخت، از نوع توصیفی است و در زمره پژوهشهای شبه تجربی، همبستگی و پسرویدادی قرار دارد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه شرکت-های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد. نمونه آماری پژوهش شامل 114 شرکت طی سالهای 1391 تا 1397 است که از طریق حذف سیستماتیک انتخاب شدهاند. اطلاعات لازم برای مبانی نظری و پیشینه پژوهش با استفاده از روش کتابخانهای جمعآوری شده است. برای گردآوری دادههای مورد نیاز جهت اندازهگیری متغیرهای پژوهش، از نرم افزار رهآورد نوین و همچنین اطلاعات موجود در وب سایت سازمان بورس اوراق بهادار تهران استفاده شده است. آزمون فرضیههای پژوهش با استفاده از مدل رگرسیون خطی چند متغیره و دادههای ترکیبی با استفاده از نسخه نهم نرمافزار ایویوز انجام شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که بین افشای اطلاعات آیندهنگر مالی و نوسانپذیری بازده سهام رابطه وجود دارد.سعید شیپوریانچشم انداز حسابداری و مدیریت2645-457245020211222Survey the effect of Internal control systems on the relationship between Earnings Management and Future Performance of Companyبررسی تاثیر سیستم های کنترل داخلی بر رابطه بین مدیریت سود و عملکرد آتی شرکت1241141133FAفاطمه رازمنشکارشناسی ارشد حسابداری، دانشگاه شهاب دانش، قم، ایران.سیدعارف نبی زادهکارشناسی ارشد حسابداری، دانشگاه شهاب دانش، قم، ایران.Journal Article20211102The main purpose of this study is to Survey the effect of Internal control systems on the relationship between earnings management and future performance in companies listed on the Tehran Stock Exchange during the years 1393 to 1397. In this research; Profit management as an independent variable, the future performance of the company as a dependent variable and the company's internal control systems (the existence of an internal auditor unit) as a moderator variable. Financial leverage, company size and accrual ratio are also considered as control variables. The statistical sample of the research includes 159 companies that have been selected through the systematic elimination method. The research method is descriptive-correlation with applied approach. The method of collecting information in the theoretical foundations section is from the library method and in the hypothetical testing section is from the financial document documenting method. The statistical method used in this study is multiple correlation and regression method.<br />The results of the hypothesis test showed that earnings management has an adverse effect on the company's future performance. Also, the internal control system through the existence of an internal auditor reduces the inverse relationship between profit management and the company's future performance.هدف اصلی تحقیق بررسی تاثیر سیستم های کنترل داخلی بررابطه بین مدیریت سود و عملکرد آتی در شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1393 تا 1397» می باشد. در این پژوهش؛ مدیریت سود به عوان متغیر مستقل، عملکرد آتی شرکت به عنوان متغیر وابسته و سیستمهای کنترل داخلی شرکت (واحد حسابرس داخلی) به عنوان متغیر تعدیل گر می باشد. اهرم مالی، اندازه شرکت و نسبت اقلام تعهدی نیز به عنوان متغیرهای کنترل در نظر گرفته شده اند. نمونه آماری تحقیق شامل 159 شرکت می باشد که از طریق روش حذفی سیستماتیک انتخاب شده است. روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی با رویکرد کاربردی می باشد. روش گردآوری اطلاعات در بخش مبانی نظری از روش کتابخانه ای و در بخش آزمون فرضیات از روش اسنادکاوی صورتهای مالی می باشد. روش آماری مورد استفاده در این پژوهش روش همبستگی و رگرسیون چندگانه است.<br />نتایج آزمون فرضیه ها نشان داد مدیریت سود بر عملکرد آتی شرکت تأثیر معکوس و معناداری دارد. سیستم کنترل داخلی از طریق وجود حسابرس داخلی بر عملکرد آتی تأثیر مستقیم و معناداری دارند. همچنین سیستم کنترل داخلی از طریق وجود حسابرس داخلی موجب کاهش رابطه معکوس مدیریت سود و عملکرد آتی شرکت می گردند.سعید شیپوریانچشم انداز حسابداری و مدیریت2645-457245020211222Investigating the effect of sustainable marketing activities, brand image on customer loyalty with the mediating role of customer satisfaction and trust (Central Insurance Organization)بررسی تاثیر فعالیت های بازاریابی پایدار، تصویر برند بر وفاداری مشتری با نقش میانجی رضایت و اعتماد مشتری (سازمان بیمه مرکزی)4249141933FAعلی قزلباشدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی- مدیریت استراتژیک، واحد الکترونیکی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.Journal Article20211128This study was conducted to investigate the impact of sustainable marketing activities, brand image on customer loyalty with the mediating role of customer satisfaction and trust in Central Insurance. The present study is a fully applied study in terms of its purpose. It is also a descriptive-survey research in terms of nature and method, and it is a causal research because it tests the effect of independent variables on the dependent. The statistical population of this study was all customers of Tabriz Central Insurance Organization, from which a sample of 385 members was selected by simple random sampling. The data collection tool of this research was standard and researcher-made questionnaires that their validity and reliability have been tested and proven in the research process. In order to test the hypotheses of this research, the structural equation model was used. The results of testing the hypotheses showed that sustainable marketing activities affect the brand image. Brand image affects customer satisfaction. Brand image affects customer trust. But the brand image did not affect customer loyalty. Customer satisfaction also affected customer loyalty. In addition, the results showed that customer trust had an effect on customer loyalty.این تحقیق به منظور بررسی بررسی تاثیر فعالیت های بازاریابی پایدار، تصویر برند بر وفاداری مشتری با نقش میانجی رضایت و اعتماد مشتری در بیمه مرکزی انجام شده است. مطالعهی حاضر به لحاظ هدفی که دارد، یک مطالعهی کاملاً کاربردی است. همچنین به لحاظ ماهیت و روش نیز در زمرهی تحقیقات توصیفی ـ پیمایشی جای میگیرد و به دلیل اینکه تأثیر متغیرهای مستقل بر وابسته را آزمون میکند، یک تحقیق علّی میباشد. جامعهی آماری این تحقیق کل مشتریان سازمان بیمه مرکزی بودهاند که به روش تصادفی ساده نمونهای به تعداد 385 عضو از میان آنها برگزیده شد. ابزار گردآوری دادههای این تحقیق پرسشنامههای استاندارد و محقق ساخته بوده است که در فرایند اجرای تحقیق روایی و پایایی آنها آزمون شده و به اثبات رسیده است. به منظور آزمون فرضیات این تحقیق، از مدل معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج بدست آمده از آزمون فرضیه ها نشان داد فعالیتهای بازاریابی پایدار بر تصویر برند تاثیرگذار است. تصویر برند بر رضایت مشتری تاثیرگذار است. تصویر برند بر اعتماد مشتری تاثیرگذار است. اما تصویر برند بر وفاداری مشتری تاثیرگذار نبود. همچنین رضایت مشتری بر وفاداری مشتری تاثیر گذار بود. علاوه براین، نتایح نشان داد اعتماد مشتری بر وفاداری مشتری تاثیر گذار بود.سعید شیپوریانچشم انداز حسابداری و مدیریت2645-457245020211222The relationship between the characteristics of the CEO, the maintenance of cash and the auditor's effortsرابطه بین ویژگی های مدیرعامل، نگهداری وجوه نقد و تلاش حسابرس5066141937FAمهدی سیاهوشیکارشناسی حسابداری، واحد رودبار، دانشگاه آزاد اسلامی، رودبار، ایران.Journal Article20211128One of the most important factors influencing the auditor's fee to compensate for the auditor's risk and effort is the issue of representation to maintain cash. Companies with a high level of liquidity holding, and high growth prospects, invest their growth potential within the company, which makes capital markets less interested in investing in such a company. Do not have any. In addition, companies with high liquidity retention and good growth prospects need more effort from auditors. Therefore, the purpose of this study is to investigate the relationship between the characteristics of the CEO, cash holdings and the auditor's efforts in companies listed on the Tehran Stock Exchange. This research is applied in terms of purpose and semi-experimental in terms of research design, because in the quasi-experimental (non-experimental) research method, the researcher studies the relationships between variables that he has not manipulated, and how they have happened in the past. It observes them on the desired variables and is descriptive in nature and method. In the course of this research, three hypotheses were formulated and 132 companies (660 years of company) were selected through systematic elimination sampling for a period of 5 years between 2016 and 2016. The regression model of the research was investigated and tested using the combined data method with a fixed effects approach. Also, the multivariate regression method developed from the research results showed that there is a positive and significant relationship between cash retention and auditing fees. A negative and significant relationship was found between management experience and auditing fees. In addition, there was a significant negative relationship between management ability and auditing fees.یکی از مهمترین فاکتورهای تاثیرگذار بر حق الزحمه حسابرسی برای جبران ریسک و تلاش حسابرس، مساله نمایندگی برای نگهداشت وجه نقد است. شرکتهایی که سطح نگهداشت نقدینگی آنها بالا است، و چشم انداز رشد بالایی دارند، توانایی رشد خود را در داخل شرکت سرمایهگذاری میکنند، که باعث میشود که بازارهای سرمایه علاقه چندانی به سرمایهگذاری در چنین شرکتهایی نداشته باشند. علاوه بر آن، در شرکتهایی که سطح نگهداشت نقدینگی آنها بالا است و چشمانداز رشد خوبی دارند، نیاز به تلاش بیشتری از جانب حسابرسان احساس میشود. بنابراین هدف این پژوهش بررسی رابطه بین ویژگی های مدیرعامل، نگهداری وجوه نقد و تلاش حسابرس در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ طرح پژوهش از نوع نیمه تجربی میباشد چراکه در روش تحقیق نیمه تجربی (غیرآزمایشی) محقق روابط بین متغیرهایی که خود آنها را دستکاری نکرده است، و بگونهای در گذشته اتفاق افتادهاند مورد بررسی و مطالعه و تاثیر آنها را بر متغیرهای مورد نظر مورد مشاهده قرار میدهد و از لحاظ ماهیت و روش از نوع توصیفی به شمار میرود. در مسیر انجام این پژوهش، سه فرضیه تدوین و 132 شرکت(660 سال شرکت) از طریق نمونه گیری به روش حذف سیستماتیک برای دوره زمانی 5 ساله بین 1395 تا 1399 انتخاب شد. الگوی رگرسیونی پژوهش با استفاده از روش دادههای تلفیقی با رویکرد اثرات ثابت، بررسی و آزمون شد. همچنین روش رگرسیونی چند متغیره تدوین شده استنتایج بدست آمده از تحقیق نشان داد بین نگهداشت وجه نقد و حق الزحمه حسابرسی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. بین تجربه مدیریت و حق الزحمه حسابرسی رابطه منفی و معنی داری یافت شد. علاوه براین بین توانایی مدیریت و حق الزحمه حسابرسی رابطه منفی و معنی داری وجود داشت.سعید شیپوریانچشم انداز حسابداری و مدیریت2645-457245020211222Investigating the Impact of Management Accounting Information System, Innovation Strategy, Human Capital and Internal Process Performance on Financial Performanceبررسی تاثیر سیستم اطلاعات حسابداری مدیریت، راهبرد نوآوری، سرمایه انسانی و عملکرد فرآیند داخلی بر عملکرد مالی6781142317FAفرهاد مولویدانشجوی کارشناسی ارشد حسابداری مدیریت، موسسه آموزش عالی پرندک، ساوه، ایران.محمد محمدیگروه حسابداری، موسسه آموزش عالی پرندک، ایران.Journal Article20211118The purpose of this study is to investigate the impact of management accounting information system, innovation strategy, human capital and internal process performance on financial performance. This study, according to the applied purpose, the type of data is quantitative and the method of implementation is descriptive-survey correlation and the statistical sample includes 264 people. According to the assumptions of statistical tests, structural equation modeling methods were used using PLS. Software. The results of the first hypothesis showed that the management accounting information system has a significant effect on the financial performance of the company. The results of the second hypothesis showed that the innovation strategy has a significant effect on the financial performance of the company. The results of the third hypothesis stated that human capital has a significant effect on the financial performance of the company. The fourth hypothesis also showed that the performance of the internal process has a significant effect on the financial performance of the company.هدف پژوهش حاضر " بررسی تاثیر سیستم اطلاعات حسابداری مدیریت، راهبرد نوآوری، سرمایه انسانی و عملکرد فرآیند داخلی بر عملکرد مالی" میباشد. این پژوهش، بر حسب هدف کاربردی، نوع داده ها کمی و نحوه اجراء توصیفی از نوع همبستگی پیمایشی و نمونه آماری شامل 264 نفر میباشند. مطابق با مفروضههای آزمونهای آماری، از روشهای مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار PLS استفاده گردید. نتایج فرضیه نخست نشان داد که سیستم اطلاعات حسابداری مدیریت بر عملکرد مالی شرکت تاثیر معناداری دارد. نتایج فرضیه دوم نشان داد که راهبرد نوآوری بر عملکرد مالی شرکت تاثیر معناداری دارد. نتایج فرضیه سوم بیان داشت که سرمایه انسانی بر عملکرد مالی شرکت تاثیر معناداری دارد. فرضیه چهارم نیز نشان داد که عملکرد فرآیند داخلی بر عملکرد مالی شرکت تاثیر معناداری دارد.سعید شیپوریانچشم انداز حسابداری و مدیریت2645-457245020211222Assessing Employees' Satisfaction with Telecommuting on Organizational Performance Based on Morgan's telecommuting theoryبررسی رضایت کارکنان از دورکاری برعملکرد سازمانی اساس تئوری دورکاری مورگان8293142318FAامید کریمی پورکارشناسی ارشد مدیریت دولتی- توسعه منابع انسانی، دانشگاه پیام نور مرکز ورامین، ورامین، ایران.Journal Article20211125The purpose of this study was to investigate employee satisfaction with telecommuting on organizational performance. The statistical population of the study is teleworkers in Tehran Education Organization. The hypotheses of this research were derived based on Morgan telecommuting theory and were selected for statistical sampling in this research using census method. The research tool was a researcher-made questionnaire that was analyzed after completion. Descriptive and inferential statistical methods were used to analyze the data. The results show that there is a significant relationship between demographic variables of employees and their satisfaction with telecommuting. In addition, the results show that there is a significant relationship between employees' personal variables and their satisfaction with telecommuting. Also, the research findings showed that there is a significant relationship between organizational variables and their satisfaction with telecommuting in Tehran Education Organization.هدف از انجام این تحقیق بررسی رضایت کارکنان از دورکاری برعملکرد سازمانی بوده است. جامعه آماری تحقیق کارکنان دورکاری در سازمان آموزش و پرورش شهر تهران می باشند. فرضیه های این تحقیق بر اساس تئوری دورکاری مورگان استخراج گردیده و جهت نمونه آماری در این تحقیق با استفاده از روش سرشماری انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساخته بوده که بعد از تکمیل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. از روش های آمار توصیفی و استنباطی برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده گردید. نتایج به دست آمده نشان می دهد که رابطه معنی داری بین متغیرهای جمعیت شناختی کارکنان و رضایت آنها از اجرای دورکاری وجود دارد. علاوه بر این نتایج نشان می دهد که بین متغیرهای شخصی کارکنان و رضایت آنها از اجرای دورکاری رابطه معنادار وجود دارد. همچنین یافته های تحقیق نشان داد که بین متغیرهای سازمانی و رضایت آنها از اجرای دورکاری در سازمان آموزش و پرورش شهر تهران رابطه معنادار وجود دارد.سعید شیپوریانچشم انداز حسابداری و مدیریت2645-457245020211222The Impact of Political Connections on Firm Value and Profitability (Companies Listed on the Tehran Stock Exchange)تاثیر ارتباطات سیاسی بر ارزش شرکت و سودآوری (شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران)94106142323FAافسانه غلامی قوام آبادکارشناسی ارشد حسابداری، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران.Journal Article20211128The aim of this Research was to investigate the effect of political Connections on Firm value and profitability in companies listed on the Tehran Stock Exchange during the years 2016-2020 over a period of 5 years. The research method is correlational. In this Research, the statistical population of this study consists of all companies listed on the Tehran Stock Exchange. The political Connections variable is considered as the political Connections variable of companies that hold more than 20 Percentage of government shares. The value of the company is calculated based on Kyoto and the profitability variable of the company is also calculated from dividing the net profit by the assets.<br />The results of the first hypothesis showed that political Connections has a direct and significant effect on the value of the company. Also, regarding the results of the second hypothesis, political Connections had a direct and significant effect on profitability. Regarding the control variables, the variables of financial leverage and firm size in the first hypothesis had a direct and significant effect on firm value. In the second hypothesis, the variables of financial leverage, company size, cost of capital had a direct and significant effect on profitability. Other control variables such as CEO tenure, research and development costs were not associated with related variables.این پژوهش با هدف بررسی تاثیر ارتباطات سیاسی بر ارزش شرکت و سودآوری در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های 1395- 1399، بازه زمانی 5ساله مورد بررسی قرار گرفته است. روش پژوهش از نوع همبستگی است. در این پژوهش جامعه آماری این تحقیق را تمامی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تشکیل می دهند. متغیر ارتباطات سیاسی را شرکتهایی که بیش از 20 درصد سهام دولتی را در اختیار دارند به عنوان متغیر ارتباطات سیاسی در نظر گرفته شده است. متغیر ارزش شرکت بر اساس کیوتوبین و متغیر سودآوری شرکت نیز از تقسیم سود خالص بر دارایی محاسبه شده است. <br />نتایج فرضیه اول نشان داد که ارتباطات سیاسی بر ارزش شرکت تأثیر مستقیم و معناداری دارد. همچنین در خصوص نتایج فرضیه دوم، ارتباطات سیاسی بر سودآوری تاثیر مستقیم و معناداری مشاهده شد. در خصوص متغیرهای کنترلی نیز، متغیرهای اهرم مالی و اندازه شرکت در فرضیه اول تاثیر مستقیم و معناداری بر ارزش شرکت داشتند. در فرضیه دوم متغیرهای اهرم مالی، اندازه شرکت، هزینه سرمایه بر سودآوری تاثیر مستقیم و معناداری مشاهده گردید. دیگر متغیرهای کنترلی نظیر دوره تصدی مدیرعامل، هزینه تحقیق و توسعه ارتباطی با متغیرهای وابسته مشاهده نگردید.سعید شیپوریانچشم انداز حسابداری و مدیریت2645-457245020211222Relationship between managerial ownership, audit firm size, and audit feesرابطه بین مالکیت مدیریتی، اندازه شرکت حسابرسی و حق الزحمه حسابرسی107122142324FAامید فرهادتوسکیاستادیار گروه حسابداری، واحد خرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد، ایران.0000-0002-2946-5608Journal Article20211209The purpose of this study is to investigate the relationship between managerial ownership and the size of the audit firm and the audit fee. In order to test the research hypotheses, linear regression has been used for manufacturing companies listed on the Tehran Stock Exchange between 2013 and 2018. In this study, the size of the audit firm (audit quality) and the audit firm fee (audit risk) are considered as dependent variables and managerial ownership as an independent variable. Based on the systematic elimination method, 131 companies were selected as the statistical sample of this study. The results show that in companies where the interests of managerial ownership are located in the convergence zone (at the level of 5 to 20%) with increasing managerial ownership, the quality of auditing decreases. In companies where managerial ownership interests are located in the entrenchment zone (less than 5% or more than 20%), there is no significant relationship between managerial ownership and audit quality. In companies where the interests of managerial ownership are located in the convergence zone (at the level of 5 to 20%), with increasing management ownership, the audit risk decreases. In companies with managerial ownership interests located in a entrenchment area (less than 5%), audit risk decreases as management ownership increases. In companies where the interests of managerial ownership are located in the entrenchment zone (more than 20%), with increasing managerial ownership, the audit risk increases. Findings show that the extent of managerial ownership benefits in a company can affect management motivations for the type and quality of accounting. This can affect companies 'desire for higher quality audits and auditors' assessment of customer risk.هدف این پژوهش بررسی رابطه بین مالکیت مدیریتی و اندازه شرکت حسابرسی و حقالزحمه حسابرسی است. به منظور بررسی فرضیههای پژوهش از رگرسیون خطی برای شرکتهای تولیدی فهرست شده در بورس اوراق بهادار تهران بین سالهای 1392 الی 1397 استفاده شده است. در این پژوهش اندازه شرکت حسابرسی (کیفیت حسابرسی) و حقالزحمه شرکت حسابرسی (ریسک حسابرسی) به عنوان متغیر وابسته و مالکیت مدیریتی به عنوان متغیر مستقل در نظر گرفته شده است. بر اساس روش حذف سیستماتیک تعداد 131 شرکت به عنوان نمونه آماری این پژوهش انتخاب گردید. نتایج پژوهش نشان میدهد در شرکتهایی که منافع مالکیت مدیریتی در منطقه همگرایی قرار گرفته (درسطح 5 تا 20 درصد) با افزایش مالکیت مدیریتی، کیفیت حسابرسی کاهش مییابد. در شرکتهایی که منافع مالکیت مدیریتی در منطقه استحکام قرار گرفته (کمتر از 5 درصد و یا بیشتر از 20 درصد) بین مالکیت مدیریتی و کیفیت حسابرسی رابطه معناداری وجود ندارد. در شرکتهایی که منافع مالکیت مدیریتی در منطقه همگرایی قرار گرفته (درسطح 5 تا 20 درصد) با افزایش مالکیت مدیریتی، ریسک حسابرسی کاهش مییابد. در شرکتهایی که منافع مالکیت مدیریتی در منطقه استحکام قرار گرفته (کمتر از 5 درصد) با افزایش مالکیت مدیریتی، ریسک حسابرسی کاهش مییابد. در شرکتهایی که منافع مالکیت مدیریتی در منطقه استحکام قرار گرفته (بیشتر از 20 درصد) با افزایش مالکیت مدیریتی، ریسک حسابرسی افزایش مییابد. یافتهها نشان میدهد میزان منافع مالکیت مدیریتی در یک شرکت میتواند بر انگیزه های مدیریت در مورد نوع و کیفیت حسابداری تأثیر بگذارد. این میتواند بر تمایل شرکتها برای حسابرسی با کیفیت بالاتر و ارزیابی ریسک مشتری توسط حسابرسان تأثیر بگذارد.سعید شیپوریانچشم انداز حسابداری و مدیریت2645-457245020211222The impact of managers' ability on competition in the product market and company behaviorتاثیر توانایی مدیران بر رقابت در بازار محصول و رفتار شرکت123138142325FAرعنا کمالیکارشناسی ارشد حسابداری، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.رسول برادران حسن زادهدانشیار گروه حسابداری، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.Journal Article20211206The purpose of this study is to investigate the effect of managers' ability on competition in the product market and company behavior. The Herfindel-Hirschman index was used to measure product market competition, the three factors of firm value, firm market share growth and investment activities were used to measure firm behavior, and the Demerjian et al. (2012) index was used to measure managers' ability. In this study, the data of 114 companies listed on the Tehran Stock Exchange during the period 2013- 2019 were analyzed using multiple regression analysis based on composite data. The results showed that the ability of managers has a significant effect on product market competition, company value and investment activities. In addition, the effect of managers' ability on the growth of the company's market share was not statistically confirmed.هدف این پژوهش بررسی تاثیر توانایی مدیران بر رقابت در بازار محصول و رفتار شرکت است. برای سنجش رقابت در بازار محصول، از شاخص هرفیندال- هیرشمن و برای سنجش رفتار شرکت از سه عامل ارزش شرکت، رشد سهم بازار شرکت و فعالیتهای سرمایهگذاری و برای سنجش توانایی مدیران از شاخص دمرجیان و همکاران (2012)، استفاده شده است. در این پژوهش اطلاعات 114 شرکت پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران طی دوره زمانی 1398-1392 با استفاده از تحلیل رگرسیون چندگانه مبتنی بر دادههای ترکیبی مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان دادند که توانایی مدیران بر رقابت در بازار محصول، ارزش شرکت و فعالیتهای سرمایهگذاری تاثیر معنی داری دارد. به علاوه، تاثیر توانایی مدیران بر رشد سهم بازار شرکت به لحاظ آماری تایید نگردید.سعید شیپوریانچشم انداز حسابداری و مدیریت2645-457245020211222Impact and Consequences of US Economic Sanctionsاثرات و پیامدهای تحریمهای اقتصادی دولت ایالات متحده آمریکا139157142326FAحسین غلامیکارشناسی ارشد حسابداری، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه ولی عصر، رفسنجان، ایران.0000-0002-9549-081Xقاسم دشتبانیکارشناسی ارشد حسابداری، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه ولی عصر، رفسنجان، ایران.Journal Article20211212The economy of the Islamic Republic of Iran has suffered a lot of irreparable problems and losses in recent years due to the brutal and oppressive sanctions imposed by the United States government, which are facing problems not only within the country but also in the international community. Among the most important economic consequences of the US sanctions are: inflation, exchange rates, unemployment and banking sanctions, which we addressed in this article and found out to what extent these sanctions have had a devastating effect on the Iranian economy. Which has caused the Iranian economy to shrink in the international community. Of course, the present study attempts to address the implications of US government economic sanctions. The research is descriptive and exploratory and in terms of results, this research is applied. The results of this study can enrich the literature related to the Iranian economy.اقتصاد کشور جمهوری اسلامی ایران به دلیل وضع تحریمهای بیرحمانه و ظالمالنه دولت ایالات متحده آمریکا در سالیان اخیر دچار مشکلات و ضررهای جبران ناپذیری زیادی شده است، که این معضلات نه تنها در داخل کشور بوده بلکه در جوامع بینالملل هم ایران با آن روبروست. از جمله مهمترین پیامدهای اقتصادی تحریم ایالات متحده آمریکا میتوان به آن اشاره نمود: تورم، نرخ ارز، بیکاری و تحریمهای بانکی بوده است، که در این مقاله به این موضوع پرداختیم و متوجه شدیم این تحریمها تا چه اندازه اثر تخریبی بر اقتصاد ایران گذاشته است که سبب کوچکتر شدن اقتصاد ایران در جوامع بینالملل شده است. البته پژوهش حاضر سعی شده، به موضوع پیامدهای تحریمهای اقتصادی دولت ایالات متحده آمریکاپرداخته شود. پژوهش انجام شده توصیفی اکتشافی بوده و از نظر نتیجه، پژوهش مزبور کاربردی میباشد. نتایج این پژوهش، میتواند باعث غنی کردن ادبیات مربوط به اقتصاد ایران گردد.