ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تأثیر عوامل مالی و غیرمالی مؤثر بر شکاف مالیاتی
در این پژوهش، اثر ویژگی های مالی و غیرمالی شرکت بر شکاف مالیاتی با رویکرد الگوسازی معادلات ساختاری مورد مطالعه قرار گرفته است. برای این منظور، اطلاعات مورد نیاز برای یک دوره یازده ساله بر اساس صورت های مالی حسابرسی شده طی سال های 1385 تا 1395 برای 79 شرکت از شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران جمع آوری شده است. به منظور اندازه گیری ویژگی های مالی از متغیرهای مشاهده پذیر سودآوری، جریان وجوه نقد عملیاتی، ارزش شرکت و نسبت اهرمی و همچنین به منظور اندازه گیری ویژگی های غیرمالی از متغیرهای مشاهده پذیر اندازه شرکت، عمر شرکت، نوع مؤسسه حسابرسی و نوع صنعت استفاده شده است. شکاف مالیاتی نیز با استفاده از تفاوت مالیات تعینی و مالیات ابراز شده محاسبه گردیده است. پس از اطمینان یافتن از برازش الگوهای اندازه گیری و ساختاری پژوهش، نتایج حاکی از آن است که ویژگیهای مالی اثر مثبت و معنی داری بر شکاف مالیاتی دارد در حالی که ویژگی های غیرمالی اثر منفی بر شکاف مالیاتی دارد هر چند که شدت آن از نظر آماری معنادار نمی باشد.
https://www.jamv.ir/article_74172_8832dff2eaa7fd0374ef81ba33d44cf3.pdf
2018-09-23
1
16
شکاف مالیاتی
ویژگیهای مالی
ویژگیهای غیرمالی
الگوسازی معادلات ساختاری
بهمن
قادری
bahman.ghaderi67@yahoo.com
1
کارشناسی ارشد حسابداری، دانشکدة اقتصاد و مدیریت، دانشگاه ارومیه.
LEAD_AUTHOR
مهدی
کفعمی
mehdiacnt@yahoo.com
2
کارشناسی ارشد حسابداری، دانشکدة اقتصاد و مدیریت، دانشگاه ارومیه.
AUTHOR
فرشاد
کریمی حصاری
karimi_farshd@yahoo.com
3
کارشناسی ارشد مدیریت مالی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
AUTHOR
ü ایزدینیا، ناصر، رسائیان، امیر، (1388)، ساختار سرمایه و مالیات بر درآمد شرکتها در ایران، فصلنامه تخصصی مالیات، شماره 4، صص 31-43.
1
ü ایزدینیا، ناصر، ربیعی حامد، حمیدیان، نرگس، (1392)، بررسی رابطه بین اهرم مالی و مدیریت سود واقعی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، دو فصلنامه پیشرفتهای حسابداری، دوره پنجم، شماره 1، صص 33-54.
2
ü پورحیدری، امید، شفیعی همتآباد، حمیده، (1392)، بررسی تأثیر تغییر نرخ مالیاتی شرکتها بر مدیریت سود: مورد مطالعه اصلاحیه قانون مالیاتهای سال 1380، دو فصلنامه پژوهشهای کاربردی در گزارشگری مالی، سال دوم، شماره 2، صص 25-44.
3
ü پورحیدری، امید، سروستانی، امیر، (1391)، بررسی تأثیر ویژگیهای شرکت، نوع صنعت و مالکیت نهادی بر اختلاف مالیات ابرازی و قطعی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، فصلنامه پژوهشنامه مالیات، شماره 14، صص 61-77.
4
ü خدادادی، ولی، جانجانی، رضا، (1390)، بررسی رابطه مدیریت سود و سودآوری شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، فصلنامه پژوهشهای حسابداری مالی، سال سوم، شماره 1، صص 77-96.
5
ü خدامیپور، احمد، امینینیا، میثم، (1392)، بررسی ارتباط بین اجتناب از مالیات و هزینه بدهی و تأثر مالکیت نهادی بر این رابطه، فصلنامه پژوهشنامه مالیات، شماره نوزدهم، صص 155-135.
6
ü خواجوی، شکرالله، کیامهر، محمد، (1394)، بررسی رابطه کیفیت حسابرسی و اجتناب مالیاتی در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، فصلنامه پژوهشنامه مالیات، شماره 26، صص 108-87.
7
ü دیدار حمزه، منصورفر، غلامرضا، کفعمی، مهدی، (1393)، بررسی تأثیر ساز و کارهای حاکمیت شرکتی بر شکاف مالیاتی در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، فصلنامه بررسیهای حسابداری و حسابرسی، دوره بیست و یکم، شماره 4، صص 409-430.
8
ü ریاحی بلکویی، احمد، (2000)، تئوریهای حسابداری، علی پارسائیان، تهران: فرهنگ و مدیریت.
9
ü سجادی، سیدحسین، قربانی، رامین، (1390)، رابطه بین ویژگیهای خاص شرکت و تعدیلات سنواتی آنها، فصلنامه پژوهشهای تجربی حسابداری مالی، سال اول، شماره 2، صص 62-75.
10
ü شمس زاده، باقر، ذکوری، وجیه الله، (1387)، شناسایی علل اختلاف بین سود مشمول مالیات ابرازی و سود مشمول مالیات قطعی اشخاص حقوقی، فصلنامه تخصصی مالیات، شماره 2، صص 107-135.
11
ü مهرانی، ساسان، سیدی، سیدجلال، (1392)، بررسی تأثیر مالیات بر درآمد و حسابداری محافظه کارانه بر اجتناب مالیاتی شرکتها، فصلنامه دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، سال سوم، شماره 10، صص 13-33.
12
ü Armstrong, S, C. Blouin, L, J. Larker, F.D. (2012). “The incentives for tax planning”. Journal of Accounting and Economics. Vol. 53, Pp. 391-411.
13
ü Atwood, T. J., Drake, M.S. and Myers, L.A. (2010). “Book- Tax conformity, earnings persistence and the association between earnings and future cash flow”. Forthcoming Journal of Accounting and Economics, Vol. 50, Pp. 111-125.
14
ü Beatty, A. and Weber, J. (2003). “The effects of debt contracting on voluntary accounting method changes”. The Accounting Review, Vol. 76, Pp, 27-59.
15
ü Beatty, A., Ke, B., and Petroni, K. (2002). “Earnings management to avoid earnings declines across publicly and privately held banks”. The Accounting Review, Vol. 77, Pp, 547-570.
16
ü Chen, Y., Huang, SH., Pereira, R. and Wang, J (2009), “Corporate Tax Avoidance and Firm Opacity”, Discussion Paper.
17
ü Chyz, J., Gaertner, F., Kausar, A .and Watson, L. (2014). “Overconfidence and Aggressive Corporate Tax Policy”. Available at SSRN: http://ssrn.com.
18
ü Cormier, D., Ledoux, M. J. e., Magnan, M., and Aerts, W. (2010). “Corporate governance and information asymmetry between managers and investors”. Journal of Corporate Governance, Vol. 10, No. 5, Pp. 574-89.
19
ü DeAngelo, L.E. (1981). “Auditor size and audit quality”. Journal of Accounting and Economics, Vol. 3, No. 3, Pp, 183-189.
20
ü Depouch ,N and D ,Simunic .(1980). “Competition in auditing; An assessment’ In fourth symposium on auditing research”. Pp, 401-405.
21
ü Desai, M.A., Dharmapala, D. (2009). “Corporate tax avoidance and firm Value”. Review of Economics and Statistics, Vol. 91, Pp. 537–546.
22
ü Graham, J.R., Tucker, A. (2006). “Tax shelters and corporate debt policy”. Journal of Financial Economics. Vol. 81, Pp. 563–594.
23
ü Hanlon, M (2005). “The persistence and pricing of earnings, accruals, and cash flows when firms have large book-tax differences”. The Accounting Review Vol. 80, No. 1, Pp, 137-166.
24
ü Hanlon, M, Heitzman , Sh, (2010). “A review of tax research”. Journal of Accounting and Economics Vol. 50, Pp, 127-178.
25
ü Kim B, Jung K, Kim I (2005). “Internal funds allocation and the ownership structure: Evidence from Korean Business Groups”. Rev Quant Finance Acc Vol. 25, Pp, 33–53.
26
ü Lev, B. D. Nissim, (2004). “Taxable income, future earnings, and equity values”. The Accounting Review Vol. 79, No. 4, Pp, 1039-1074.
27
ü Lim, Y.D (2011). “Tax avoidance, cost of debt and shareholder activism: Evidence from Korea”. Journal of Banking and Finance 456-470.
28
ü McGuire, T., Thomas, C. and Dechun, W. (2012). “Tax avoidance: Does tax- specific industry expertise make a difference?” The Accounting Review, Vol. 87 No. 3, Pp. 975–1003.
29
ü Moses, O. D. (1987). “Income smoothing and incentives: empirical tests using accounting changes. The Accounting Review Vol. 62, No. 2, Pp, 358- 377.
30
ü Owusu-Ansah, S., (1998), “The impact of corporate attributes on the extent of mandatory disclosure and reporting by the listing companies in Zimbabwe”. The International Journal of Accounting, Vol. 33, No. 5, Pp, 605– 631.
31
ü Salamon, L. M., J. J. Siegfreid (1977). “Economic power and political influence: The impact of industry structure on public policy”. American Political Science Review, Vol.71, No 3, Pp, 1026-1043.
32
ü Wallace, R. S. O. and Naser, K., (1995). “Firm-specific determinants of comprehensiveness of mandatory disclosure in the corporate annual reports of firms on the Stock Exchange of Hong Kong". Journal of Accounting and Public Policy, Vol. 14, Pp, 311–368.
33
ü Wang, X. (2010). “Tax avoidance, corporate transparency and firm value”. Working paper, University of Texas atAustin.
34
ü Wilson, R. J. (2009). “An examination of corporate tax shelter participation”. Journal of Accounting Review, Vol. 84, Pp, 969-999.
35
ORIGINAL_ARTICLE
تاثیر گزارشگری مالی متقلبانه بر بحران مالی با تاکید بر معاملات با اشخاص وابسته
مدیران شرکتهایی که با بحران مالی مواجه شدهاند، بدلیل کاهش سودآوری و در نتیجه کاهش قیمت سهام و پاداش خود، انگیزههای بالایی برای استفاده از اقلام تعهدی اختیاری و دستکاری سود دارند، انجام چنین اعمالی منجر به کاهش کیفیت سود و کاهش کیفیت اطلاعات مالی میگردد، بنابراین در شرایط بحران مالی اطمینان و اعتماد سرمایهگذاران به سیستم گزارشگری مالی ضعیف شده و تعیین کیفیت حسابداری از اهمیت بالایی برخوردار میباشد. هدف اصلی پژوهش حاضر تاثیر گزارشگری مالی متقلبانه بر بحران مالی با تاکید بر معاملات با اشخاص وابسته میباشد. در این پژوهش اطلاعات مالی 97 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در طی بازة زمانی 1389 تا 1395 بررسی و با استفاده از آزمون رگرسیون لجستیک در نرم افزار آماریEVIEWS تجزیه و تحلیل شدهاند. نتایج پژوهش نشان دادند که تاثیر گزارشگری مالی متقلبانه بر بحران مالی همچنین تاثیر گزارشگری مالی متقلبانه بر بحران مالی با تاکید بر معاملات با اشخاص وابسته از لحاظ آماری تایید نگردید.
https://www.jamv.ir/article_74228_d698008f336130073c4fc7a923c9e897.pdf
2018-09-23
17
30
گزارشگری مالی متقلبانه
بحران مالی
معاملات با اشخاص وابسته
مهدی
بختیاری
m.bakhtiari91@gmail.com
1
کارشناسی ارشد حسابداری، واحد آذرشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، آذرشهر، ایران
LEAD_AUTHOR
محسن
سلامی دهخوارقانی
mohsensalami56@gmail.com
2
مدرس گروه حسابداری، واحد آذرشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، آذرشهر، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی رابطه بین مسئولیت اجتماعی شرکت ها و وفاداری مشتریان با نقش استانداردهای اخلاقی، رضایت و اعتماد مشتریان (مطالعه موردی مشتریان بانک های خصوصی شهرستان بجنورد)
بررسی رابطه بین مسئولیت اجتماعی شرکت ها و وفاداری مشتریان با نقش استانداردهای اخلاقی، رضایت و اعتماد مشتریان (مطالعه موردی مشتریان بانک های خصوصی شهرستان بجنورد)هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین مسئولیت اجتماعی شرکت ها و وفاداری مشتریان با نقش استانداردهای اخلاقی، رضایت و اعتماد مشتریان (مطالعه موردی مشتریان بانک های خصوصی شهرستان بجنورد) می باشد این پژوهش از نظر هدف جزء پژوهشهای کاربردی و از نظر شیوه اجرا توصیفی-پیمایشی می باشد.جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه بانک های خصوصی شهرستان بجنورد به تعداد 150 نفر می باشد حجم نمونه مطابق با فرمول مورگان- کرجسی (1972)، 110 نفر به صورت تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. جهت سنجش متغیرهای پژوهش از پرسشنامه برگرفته از تحقیق پارک(2017) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل فرضیات تحقیق از روش مدل ساختاری به کمک نرم افزار لیزرل (Lisrel) استفاده شده است. نتایج برای فرضیات نشان داد، بین ارتباط ارزش و تعهد به مسئولیت اجتماعی رابطه معناداری وجود دارد. بین استاندارد اخلاقی و تعهد به مسئولیت اجتماعی رابطه معناداری وجود دارد. بین تعهد به مسئولیت اجتماعی و رضایت مشتری رابطه معناداری وجود دارد. بین تعهد به مسئولیت اجتماعی و اعتماد مشتری رابطه معناداری وجود دارد. بین رضایت مشتری و وفادرای مشتری رابطه معناداری وجود دارد. بین اعتماد مشتری و وفاداری مشتری رابطه معناداری وجود دارد.
https://www.jamv.ir/article_75175_0582048c09ee7ac0ad907e196e849106.pdf
2018-09-23
31
38
مسئولیت اجتماعی شرکت
ارزش
رضایت مشتری
وفاداری مشتری
اکرم
مهنانی
akram_mahnani@yahoo.com
1
کارشناسی ارشد گروه حسابداری، واحد قاینات، دانشگاه آزاد اسلامی، قاینات، ایران
LEAD_AUTHOR
ü امیرحسینی، زهرا، قبادی، معصومه، (1395)، گزارشگری مسئولیت اجتماعی،عملکرد مالی و مالکیت نهادی، فصلنامه حسابداری مدیریت، دوره 9، شماره 28، بهار 1395، صفحه 66- 55.
1
ü براتلو، فاطمه، (1386)، مسئولیت اجتماعی شرکت ها، فصلنامه راهبرد، شماره 44، صص93- 108.
2
ü حسنی ، محمد، حیدری، قاسم، (1393)، مدل سازی ساختار اخلاق اسلامی در مورد مسئولیت اجتماعی و فردی: تسلط بر نقش میان فرهنگ، فصلنامه مدیریت منابع انسانی،دوره 2، شماره 4، صص12- 34.
3
ü رنجبریان، بهرام، براری، مجتبی، (1388)، تأثیر بنیانهای بازاریابی رابطه مند بر وفاداری مشتریان: مقایسه بانک دولتی و خصوصی، فصلنامه مدیریت بازرگانی، دوره1، شماره 2، صص 83 – 100.
4
ü مشبکی، اصغر، خلیلی شجاعی، وهاب، (1389)، بررسی فرهنگ سازمان و مسئولیت اجتماعی سازمان ها (وزارت نیرو به عنوان مورد)، جامعه شناسی کاربردی، سال 21، شماره 40، صص 37-56.
5
ü موجودی، امین، درزیان عزیزی، عبدالهادی، قاسمی، پریا، (1393)، بررسی تاثیر مسئولیت پذیری اجتماعی سازمان به وفاداری مشتریان (بانک پاسارگاد اهواز)، دوره 9، شماره 22، بهار 1393، صص 99-116
6
ü Chiti, B. and Liu, M. (2017). Islamic banking: Interest-free or interest-based? Pacific Basin Finance Journal, 17 (1), pp. 125-144
7
ü Danko, Dori; Goldberg, Jennifer S.; Goldberg, Stephen R.; Grant, Rita. (2008) . Corporate social responsibility: The united states vs. Europe. The Journal of Corporate Accounting & Finance, 19 (6) , 41-47
8
ü Holowzki, Antonia(2002). “The relationship between knowledge management and organization culture”, Applied information management program, December,
9
ü Jacques, M.L. (1999), "Applying quality concepts to community issues", Quality Progress, March, 49-56
10
ü Mallin, b.C., Farag, H. and Ow-Yonga, K (2014). Corporate social responsibility and financial performance in Islamic banks. Journal of Economic Behavior & Organization, Vol. 103. S21–S38.
11
ü Mercedes, R.F (2015). Social responsibility and financial performance: The role of good corporate governance. BRQ Business Research Quarterly
12
ü Salewski, M. and Zülch, H (2014). The Association between Corporate Social Responsibility (CSR) and Earnings Quality: Evidence from European Blue Chips. HHL Working Paper, No. 131
13
ü Salmons, M., Perez.,A and Bosque,I.(2009). The Social Role of Financial Companies as a Determinant of Consumer Behavior,The International Journal of Bank Marketing, Vol.30 No. 1,pp.57- 73.
14
ü Wang, Z. & Sarkis, J. (2017). Corporate social responsibility governance, outcomes, and financial Performance, Journal of Cleaner
15
ORIGINAL_ARTICLE
مروری بر تاریخچه و تکنیکهای حسابداری مدیریت
حسابداری مدیریت یکی از گرایشهای تخصصی حسابداری است که نیاز به این گرایش، منجر به عرضه آن شد. به اعتقاد جانسون و کاپلان، سالهای 1825 تا 1925، دوره اوج شکوفائی حسابداری مدیریت است. هرچند حسابداری مدیریت در برههای از زمان در روند صعودی و رو به رشد خود ناکام ماند؛ زیرا بعد از سال 1925، تقریباً هیچ تکنیک یا روش جدیدی متولد نشد؛ اما میتوان ادعا نمود که حسابداری مدیریت رفته رفته توانست در افزایش سودآوری و به تبع آن بقای واحدهای گزارشگر، پر رنگ و موفق جلوه نمایند که ناشی از توسعه عقاید و رویکردهای عرضه شده پیشین آن میباشد. بهطوریکه امروزه واحدهای تولیدی موفقی از جمله تویوتا، از این تکنیکها بهره میبرند. آنچه مسلم است این است که حسابداری مدیریت با گذر زمان و تغییر نیازها تغییر یافت و در شرایط رقابت جهانی که ناشی از حق انتخاب مشتریان، پیشرفت فن-آوری، جهانی شدن و غیره است، مثمرثمر واقع شد.در مطالعه حاضر به مروری پیرامون تاریخچه حسابداری مدیریت و علل ظهور تکنیکها و رویکردهای متفاوت بهایابی و کنترل هزینه پرداختهایم.
https://www.jamv.ir/article_75276_621614b6969cd9e1a7e9e8df1e9b21c7.pdf
2018-09-23
39
53
حسابداری مدیریت
رقابت جهانی
تکنیک های حسابداری مدیریت
محمّدرضا
وطن پرست
vatanparast@iaurasht.ac.ir
1
استادیار گروه حسابداری، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
LEAD_AUTHOR
محمّدجواد
تصدّی کاری
mjtasaddikari.acc@gmail.com
2
دانشجوی دکتری حسابداری، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
AUTHOR
نرگس
احمدزاده لایق
nargesahmadzadeh925@yahoo.com
3
کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، موسسه آموزش عالی راهبرد شمال
AUTHOR
ü اسحقی، فاطمه، (1387)، هزینهیابی بر مبنای هدف، رویکردی هدفمند در مدیریت هزینهها، فصلنامه مدیریت، شماره11(5)، صص 20-32.
1
ü بازدید در سایت جی. ام. پی. به آدرس: https://www.jmp.com/support/help/14/cusum-chart.shtml؛ بازدید در تاریخ 25/05/1397.
2
ü تقوی فرد، محمّدتقی، حنفی زاده، پیام، حمیدی، مهدی و زارع رواسان، احد، (1391)، تأثیر اجرای مهندسی مجدد فرآیندها بر کسب مزایای حاصل از سیستمهای برنامهریزی منابع سازمان، فصلنامه علوم مدیریت ایران، شماره 26، صص 71-88.
3
ü چالاکی، پری، یوسفی، مرتضی، (1391)، پیشبینی مدیریت سود با استفاده از درخت تصمیمگیری، مطالعات حسابداری و حسابرسی، شماره 1، صص 1-19.
4
ü خادم، امیررضا، (1397)، مدیریت کیفیت جامع (TQM) چیست؟، روزنامه دنیای اقتصاد، شماره 4402.
5
ü رضازاده، جواد، (1397)، نظریههای حسابرسی، چاپ سوم، انتشارات ترمه- تهران.
6
ü سجادی، سیّد حسین، صوفی، هاشم علی، (1387)، تئوری محدودیت، دانش و پژوهش حسابداری، شماره 12، صص 12-18.
7
ü صالحی، محمّد، علیعزیزی، اسحق، (1387)، بررسی امکان بکارگیری شیوه مدیریت بر مبنای هدف (M.B.O) در سازمان آموزش و پرورش استان مازندران، پژوهشنامه تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد، شماره 17، صص 25-40.
8
ü مجیدی، محمود، ایمانی برندق، محمّد، شعبان زاده، مهدی، (1396)، استفاده از کارت امتیازی متوازن در ارزیابی عملکرد صنعت داروسازی، فصلنامه مطالعات مدیریت و حسابداری، شماره3(4)، صص 526-537.
9
ü مشبکی، اصغر، (1375)، Just-In-Time و تأثیر آن بر حسابداری مدیریت، فصلنامه علمی پژوهشی بررسیهای حسابداری، شماره 16 و 17(4)، صص 5-23.
10
ü موریسی، جرج، ترجمه: سیّد مهدی الوانی و فریده معتمدی، (1372)، مدیریت بر مبنای هدف و نتیجه در بخش دولتی (فن رایزنی در غرب) ، انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی- تهران.
11
ü نشریه داخلی معاونت طرح و برنامه (سامان). (1389). شماره 38، صص:4-1.
12
ü نویدی نکو، رضا، نوریزاد، سجاد، (1393)، انتخاب الگوی بهینه بنچ مارکینگ با در نظر گرفتن عملکرد پروژههای تحقیقات بازاریابی (مطالعه موردی: گروه بینالمللی آگاه)، ویژه نامه فصلنامه علمی-پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، صص 19-32.
13
ü ویکراماسینگ، دانتور و آلاواتاج، چاندانا، ترجمه: رضوان حجازی، محمّد حیدری و اکبر کنعانی (1397)، تحولات در حسابداری مدیریت، چاپ دوم، انتشارات ترمه- تهران.
14
ü Abdel-Kader, M, Luther, R. G. (2006). “Management Accounting Practices in the UK Food and Drinks Industry”, London: CIMA (Chartered Institute of Management Accountants). (Forthcoming).
15
ü Abdel-Kader, Magdy and Luther, Robert. (2006). “IFAC’s Conception of the Evolution of Management Accounting: A Research Note”, Advanced Accounting Management: Elsevier, Vol:15,PP: 229-247.
16
ü Askarany, D. (2004). “The Evolution of Management Accounting Innovations and the Level of Satisfaction with Traditional Accounting Techniques.
17
ü Boulianne, Emilio. (2006). “Empirical Analysis of the Reliability and Validity of Balanced Scorecard Measure and Dimensions”, Advances in Management Accounting, Vol:15, PP:127-142.
18
ü Burns, J and Scapens, R. (2000). “The Changing Nature of Management Accounting and the Emergence of ‘Hybrid’ Accountants”.
19
ü Chendhall, R. and Langfield- Smith, K. (1998). “Adoption and Benefits of Management Accounting Practices: An Australian Study”, Management Accounting Research, Vol:9, PP: 1-19.
20
ü IFAC (1998)
21
ü Jensen, M. and Meckling, W. (1976). “Theory of the Firm: Managerial Behavior, Agency Costs and Ownership Structure”, Journal of Financial Economics 3(4), PP:305-360.
22
ü Kader, M. A. and Luther, R. (2004). “An Empirical Investigation of the Evolution of Management Accounting Practices”, WP No: 04/06.
23
ü Kamal, Shah; (2015). “Historical Evolution of Management Accounting”. The Cost and Management, No:4,V:43; PP:12-19.
24
ü Kaplan, R. S. (1994). “Management Accounting (1984-1994): Development of New
25
ORIGINAL_ARTICLE
تاثیر گزارشگری مسئولیت اجتماعی (CSR) بر موفقیت رقابتی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
هدف از این پژهش بررسی تاثیر مسئولیت اجتماعی شرکتها و عملکرد مالی بر موفقیت رقابتی شرکتها میباشد. به همین منظور نمونهای به حجم 92 شرکت از شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران را انتخاب کرده و با جمعآوری دادههای مربوط به پژوهش در طی سالهای 1388 الی 1394 اقدام به بررسی تاثیر مسئولیت اجتماعی شرکتها و عملکرد مالی بر موفقیت رقابتی از دیدگاه سرمایهگذاران و اعتباردهندگان بازار سهام نمودیم. در این راستا سه فرضیه کلی مبنی بر وجود ارتباط معنیدار بین مسئولیت اجتماعی شرکتها و مسئولیت اجتماعی شرکتهای دارای عملکرد مالی قوی بر موفقیت رقابتی مطرح گردید. نتیجه پژوهش حاکی از عدم وجود ارتباط معنیدار بین مسئولیت اجتماعی شرکتها و مسئولیت اجتماعی شرکتهای دارای عملکرد مالی قوی با موفقیت رقابتی میباشد. ولی مسئولیت اجتماعی شرکتها با عملکرد مالی آنها رابطه مستقیم و معنیداری دارد.
https://www.jamv.ir/article_75363_47944665bffd8926b7d84e9b10120f71.pdf
2018-09-23
54
67
مسئولیت اجتماعی شرکتها
مسئولیت اجتماعی شرکتهای دارای عملکرد مالی قوی
موفقیت رقابتی
مهدی
ذوالفقاری
zolfaghari.mhd@gmail.com
1
هیئت علمی گروه حسابداری، واحد صومعه سرا، دانشگاه آزاد اسلامی، صومعه سرا، ایران
AUTHOR
نگین
عشوری خطیبی
negin.ashori92@gmail.com
2
کارشناسی ارشد حسابداری، واحد صومعه سرا، دانشگاه آزاد اسلامی، صومعه سرا، ایران
LEAD_AUTHOR
منابع
1
ü اصلانی، عظیم، خدابخشی، نسرین، حسینپور، غلامرضا، (1393)، بررسی رابطه مسئولیت اجتماعی بر کیفیت سود شرکتهای گروه محصولات شیمیایی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، اولین کنفرانس اقتصاد و مدیریت کاربردی با رویکرد ملی.
2
ü بادآور نهندی، یونس، برادران حسن زاده، رسول، جلالی فر، ژیلا، (1393)، بررسی ارتباط بین مسئولیت پذیری اجتماعی و عملکرد شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، مدیریت بهره وری، شماره 28، صص 139-164.
3
ü پورعلی، محمدرضا، حجامی، محدثه، (1393)، بررسی رابطه افشای مسئولیت اجتماعی و مالکیت نهادی در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، سال سوم، شماره 10، صص 135-150.
4
ü تیموری جامی یاسمن، شاهچرا، مهشید، حسن زاده، علی، (1393)، بررسی تأثیر عملکرد شرکت بر رابطه ی بین رقابت در بازار محصول و رتبه نظام راهبری شرکتی، فصلنامه پژوهشات و توسعه اقتصادی، دوره 4، شماره 13، صص 25-48.
5
ü خاکی، غلامرضا، (1382)، روش پژوهش با رویکردی به پایاننامهنویسی، چاپ اول، تهران، بازتاب.
6
ü رضایی، حسین، باقری، آسیه، (1392)، بررسی تاثیر میزان رقابت محصول بر عملکرد مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، کنفرانس بین المللی مدیریت، چالشها و راهکارها.
7
ü رویایی، رمضانعلی، مهردوست، حسین، (1388)، بررسی نقش مدیریت فرهنگی در ارتقای مسئولیت اجتماعی، پژوهشنامه علوم اجتماعی، سال 3، شماره 3، صص 43-59.
8
ü زهدی، محمد هادی، شیری، طاهره، سمانه شکوهی، (1389)، حسابداری زیستی، مجموعه مقالات اولین همایش ملی رویکردهای نوین حسابداری در سطح بین الملل.
9
ü عرب صالحی، مهدی، صادقی، غزل، معین الدین، محمود، (1392)، مسئولیت اجتماعی با عملکرد مالی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، مجله پژوهش های تجربی حسابداری، دوره 3، شماره 9، صص 1-20.
10
ü نمازی محمد، رضایی غلامرضا، ممتازیان علیرضا، رقابت در بازار محصول و کیفیت اطلاعات حسابداری، (1393)، مجله پیشرفتهای حسابداری، دوره 6، شماره 2، صص 166-131.
11
ü Alimov, A. (2014). Product market competition and the value of corporate cash: evidence from trade liberalization. Journal of corporate finance.vol 25, pp 122-139.
12
ü Areias J.S., Eiriz V. (2013), Building competitive advantage through interorganizational projects, Strategic Direction, Vol. 29, No. 9.
13
ü Azizul Islam, M. (2009). Social and Environmental Reporting Practices Organisations Operating in, or Sourcing Products from, a Developing Country: Evidence from Bangladesh. University of DhakaCho,
14
ü Cho. (2007). Organisations Legitimacy and the Strategic use of accounting information Three Studies Related to social and environmental disclosure. Orlando, Florida. Spring Term.
15
ü Deegan, C. (2007). Organizational legitimacy as a motive for sustainability reporting. In J. Unerman, J. Bebbington, & B. O’Dwyer (Eds.), Sustainability accounting and accountability (pp. 127–149). UK.
16
ü Routledge.D. Gallardo-Vázquez, M.I. Sanchez-Hernandez,(2014).Measuring Corporate Social Responsibility for competitive success at a regional level. Journal of Cleaner Production, 72 , pp. 14-22, 10.1016/j.jclepro.2014.02.051
17
ü Gray, R. H., Javad, M., Power, D. M., & Sinclair, C. D. (2001); Social and environmental Disclosure and Corporate Characteristics: A Research Note and Extension ", Journal of Business Finance and Accounting 28 (3/4), 327-356.
18
ü Holme, Richard; Watts, phil. (2000) . Corporate social responsibility: Making good business sense. World business Council for Sustainable Development.
19
ü Jiao, Yawen and Shi, Guifeng, Social Preference, Product Market Competition, and Firm Value (August 24, 2014). Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=2221384 or http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.2221384
20
ü Ming Jian and Kin-Wai Lee. (2015) CEO compensation and corporate social responsibility. Journal of Multinational Financial Management 29, 46-65. Online publication date: 1-Feb-2015.
21
ü Pan, Y.T., Wang, Y., Weisbach, M.S.(2014a). Does uncertainty about management affect firms’ costs of borrowing? Working Paper, Ohio State University.
22
ü Pan, Y.T., Wang, Y., Weisbach, M.S.(2014b). Learning about CEO ability and stock return volatility. Working Paper, Ohio State University.
23
ü Salewski,Marcus. ,Zulch,Henning. (2013). The Association between Corporate Social Responsibility (CSR) and Earnings Quality. Evidence from European Blue Chips. Available at: www.ssrn.com.
24
ü Tsoutsoura, Margarita (2004),“Corporate Social Responsibility and Financial Performance”, Working Paper, Haas School of Business. University of California.
25
ü Turker, D.(2009). How corporate social responsibility influences organizational commitment. J. Bus. Ethics, 89:189-204.
26
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تاثیر کیفیت حسابرسی بر مدیریت سود مبتنی بر اقلام تعهدی و مدیریت سود واقعی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
هدف از این پژوهش بررسی تاثیر کیفیت حسابرسی بر مدیریت سود مبتنی بر اقلام تعهدی و مدیریت سود واقعی در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد. بدین منظور نمونهای متشکل از 118 شرکت پذیرفته شده در بورس در بازه زمانی 1389 الی 1395مورد بررسی قرار گرفت. برای اندازهگیری کیفیت حسابرسی از چهار ویژگی دوره تصدی حسابرس، اندازه موسسه حسابرسی، تخصص حسابرس در صنعت و استقلال حسابرس استفاده شده است و جهت محاسبه مدیریت سود مبتنی بر اقلام تعهدی از مدل جونز تعدیل شده و همچنین برای محاسبه مدیریت سود واقعی از سه مولفه جریان نقد عملیاتی غیرعادی، هزینه تولید غیرعادی و کاهش هزینههای اختیاری نیز استفاده شده است. آزمون فرضیهها در این پژوهش با تحلیل رگرسیون چند متغیره مبتنی بر دادههای تابلویی و روش تخمین حداقل مربعات تعمیم یافته انجام شده است. نتایج نشان میدهد که با افزایش کیفیت حسابرسی، مدیریت سود روند کاهشی دارد و استقلال حسابرس و اندازه موسسه حسابرسی در مقایسه با دیگر مولفههای اندازهگیری کیفیت حسابرسی، تاثیرگذارتر و دارای ارتباط منفی و معناداری به ترتیب با مدیریت سود مبتنی بر اقلام تعهدی و مدیریت سود واقعی میباشند.
https://www.jamv.ir/article_76584_e0a2e454c6d2323e598f7a1658cbcdd2.pdf
2018-09-23
68
82
"کیفیت حسابرسی
مدیریت سود مبتنی بر اقلام تعهدی
مدیریت سود واقعی
حسن
فتاحی نافچی
hasanzft@yahoo.com
1
عضو هیئت علمی گروه حسابداری، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران
LEAD_AUTHOR
عاطفه
فاضل دهکردی
atifazl526@gmail.com
2
دانشجوی کارشناسی ارشد حسابداری، موسسه آموزش عالی نور هدایت، شهرکرد، ایران
AUTHOR
ü امیری، محمدرضا، مرفوع، محمد، (1393)، رابطه کیفیت حسابرسی و اقلام تعهدی اختیاری. بررسیهای حسابداری، دوره (3)، صص 38- 45.
1
ü اعتمادی، حمید، آذر، عادل، (1389)، بررسی نقش تخصص حسابرس در صنعت بر مدیریت واقعی سود و عملکرد عملیاتی آتی، دانش حسابداری، دوره (1)، صص 1- 28.
2
ü پزشکیان، علیرضا، حسینی ازان اخاری، مهدی، (1393)، بررسی رابطه مدت تصدی حسابرس با کیفیت حسابرسی، دانش حسابرسی، دوره (67)، صص 35-26.
3
ü پاک مرام، عسگر، بحری ثالث، جمال، (1396)، تاثیر کیفیت حسابرسی بر مدیریت سود واقعی، فصلنامه دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، دوره (23)، صص 18- 25.
4
ü حسنی، محمد، عظیمزاده، نفیسه، (1396)، رابطه بین کیفیت حسابرسی مدیریت سود ناشی از اقلام تعهدی، پژوهشهای نوین در حسابداری و حسابرسی، دوره (1)، صص 168- 139.
5
ü حساس یگانه، یحیی، شعری، صابر، (1387)، رابطه از و کارهای حاکمیت شرکتی و اندازه شرکت با مدیریت سود، فصلنامه مطالعات حسابداری، شماره 24، صص 79- 115.
6
ü سجادی، سید حسین، دلفی، مهدی، (1390)، چرخش اجباری حسابرسان: پیآمدهای متفاوت در شرکتهای کوچک و بزرگ، مجله حسابدار رسمی، دوره (13)، صص 108-104.
7
ü مجتهدزاده، ویدا، آقایی، پروین، (1383)، عوامل موثر برکیفیت حسابرسی مستقل و استفاده گنندگان، بررسیهای حسابداری و حسابرسی، دوره (38)، صص 53-66 .
8
ü محمدرضایی، فخرالدین، یعقوب نژاد، احمد، (1396)، اندازه موسسه حسابرسی و کیفیت حسابرسی: نقد روش پژوهش و ارائه پیشنهادات، پژوهشهای حسابداری و حسابرسی، دوره (34)، صص 59- 31.
9
ü نمازی، محمد، بایزیدی، انور، (1390)، بررسی رابطه بین کیفیت حسابرسی و مدیریت سود شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، تحقیقات حسابداری و حسابرسی، دوره (1)، صص90-91.
10
ü Alzoubi,E,(2017). Audit quality, debt financing, and earnings management: Evidence from Jorden. Journal of International Accounting, (17), 170–189.
11
ü CohenA. and Zarowin, P, (2010).Accrual-based and real earnings management activities around seasoned equity offerings. Journal of Accounting and Economics,(5), 2-19.
12
ü Balsam. S,and Yang, J. (2003). Auditor industry specilzation and earning quality. Journal of practice & Theory, (22), 71-79.
13
ü Francis, J.R,and Krishnan, J. (1999), “Accounting Accruals and Auditor Reporting Conservatism”, Contemporary Accounting Research,(16), 135-166.
14
ü Healy, P. M., and Wahlen, J. M. (1999),” A review of the earnings management literature and its implications for standard setting”,Accounting Horizons, (13), 365–383.
15
ü Ghosh, A. And Moon, D. (2005). Auditor tenure and perceptions of audit quality. The Accounting Review, (2), 585–612.
16
ü Gul, F. A., Fung, S. Y. K. (2009). Earnings quality: Some evidence on the role of auditor tenure and auditors’ industry expertise. Journal of Accounting and Economics, (47), 265–287.
17
ü Levitt, A. (2007),” Standards deviation, The Asian Wall Street Journal(March),(3), 22-32.
18
ü Jensen, M. (1986), Agency Costs of Free Cash Flow, “Corporate Finance and Takeovers”, American Economics Review, (76), 323-339.
19
ü Myers, J. N., Myers, L. A,and Omer, T. C. (2003),” Exploring the term of the auditor-client relationship and the quality of earnings: A case for mandatory auditorrotation? The Accounting Review, 78,PP779–799.
20
ü Roychowdhury, S, (2006), “Earnings management through real Activities manipulation. Journal of Accounting and Economics,(41), 335-370.
21
ü Ronen, J. and Yaari, V. (2008). Earnings management insights in theory. practice and research. New York: Springer,(3), 9-11.
22
ü Rusmin, R. (2010). Auditor quality and earnings management: Singaporean evidence.Managerial Auditing Journal,(25),618–638.
23
ü Sun, L, and Farooque, O. (2013). An exploratory analysis of earnings mmanagement before and after the governance and disclosure regulatory changes inAustraliaand New Zealand. Journal accounting,(8), 18-30.
24
ü Sullivan. N. &.Ghafran.c.(2017). The impact of audit committee expertise on audit quality. Journal of the british accounting review,(49),578-593.
25
ü Wuchun, Chi. Ling Lei,. (2011),“Is Enhanced Audit Quality . Accounting Horizons,(25),83 -108.
26
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تأثیر تضاد نمایندگی بر عدم تقارن اطلاعاتی
هدف این پژوهش بررسی تاثیر تضاد نمایندگی مبتنی بر شاخص های مالکیت و مالی بر عدم تقارن اطلاعاتی است. جامعه آماری تحقیق شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است که بر اساس شرایط در نظر گرفته شده برای انتخاب نمونه، 110 شرکت طی دوره 6 ساله 1390 تا 1395 انتخاب گردید. پژوهش حاضر از نوع پژوهش های کاربردی است. جهت آزمون فرضیههای پژوهش از الگوی دادههای ترکیبی استفاده شده است. برای اندازه گیری شاخصهای مالکیت از متغیر مالکیت مدیریتی و مالکیت سهامداران نهادی و برای اندازه گیری شاخص های مالی از جریانهای نقد آزاد و اهرم مالی استفاده شد. نتایج نشان داد که تضادهای نمایندگی ناشی از مالکیت مدیریتی و مالکیت سهامداران نهادی بر عدم تقارن اطلاعاتی سود تاثیر منفی داد. بدین معنا که افزایش مالکیت اعضای هیات مدیره و وجود مالکان نهادی موجب کاهش تضاد منافع می شود. همچنین، نتایج نشان داد که اهرم مالی و جریانهای نقد آزاد بر عدم تقارن اطلاعاتی تاثیر مثبت دارد. بدین معنا در شرکتهایی که اهرم مالی و جریانهای نقد آزاد زیاد است، تضاد منافع موجب ایجاد عدم تقارن بین مدیران و سهامداران می گردد.
https://www.jamv.ir/article_76596_22eda1a996bb52122d747c4c6cd22ac1.pdf
2018-09-23
83
96
تئوری نمایندگی
عدم تقارن اطلاعاتی
شاخصهای مالکیت
شاخصهای مالی
عسگر
پاک مرام
pakmaram@gmail.com
1
دانشیار گروه حسابداری، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران
AUTHOR
رسول
یاسمن مایان
ryasaman@gmail.com
2
دانشجوی دکتری حسابداری، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران
LEAD_AUTHOR
ü احمدپور کاسگری، احمد، عجم، مریم، (1389)، بررسی رابطه بین کیفیت اقلام تعهدی و عدم تقارن اطلاعاتی در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، فصلنامهی بورس اوراق بهادار، شماره 11، صص 107-124.
1
ü خانی، عبداله، قجاوند، زیبا، (1391)، تأثیر طیف رقابتی بازار بر رابطه بین عدم تقارن اطلاعاتی و هزینه سرمایه سهام عادی، مجله پژوهشهای حسابداری مالی، سال چهارم، شماره چهارم، صص 67-88.
2
ü عربصالحی، مهدی، کاظمی نوری، سپیده، (1393)، تأثیر هزینههای نمایندگی بر حساست سرمایهگذاری- جریانهای نقدی، دانش حسابداری، دوره 5، شماره 17، صص 97-118.
3
ü موسوی شیری، سید محمود، خلعت بری، حسن. فیروز بخت، مینا، (1395)، اثر عدم تقارن اطلاعاتی بر بیشارزشیابی سهام، پژوهش های حسابداری مالی و حسابرسی،دوره 7، شماره27، صص 73-92.
4
ü مهدوی، غلامحسین، منفرد مهارلوئی، محمد، (1390)، ترکیب هیات مدیره و هزینههای نمایندگی، تحقیقات حسابداری و حسابرسی، دوره 3، شماره 10، صص 19-1.
5
ü نمازی، محمد، (1384)، بررسی کاربردهای تئوری نمایندگی در حسابداری مدیریت، علوم اجتماعی و انسانی شیراز، شماره 2، صص 164-147.
6
ü نیکوکار، غلامحسین، جهان بیک لویی، علی, فرهادی، علی، علیدادی، یاسر، (1393)، رابطه سازوکارهای حاکمیت شرکتی با هزینههای نمایندگی متشکل از شرکتهای ایرانی، فصلنامه علمی- پژوهشی مدیریت بازرگانی، دوره 6، شماره 2، صص 401-416.
7
ü Ang, J. S., Cole, R. A., & Lin, J. W. (2000). Agency cost and ownership structures. The Journal of Finance, 55(1), 81–106.
8
ü Baker T, Collins D, Reitenga A (2003) Stock option compensation and earnings management incentives. J Account Audit Financ 18(4):557–582.
9
ü Chen, X., Sun, Y., and Xu, X. (2015). Free cash flow, over-investment and corporate governance in China. Pacific-Basin Finance Journal, In Press, doi:10.1016/j.pacfin.2015.06.003.
10
ü Cheng, M., Dhaliwal, D., and Zhang, Y. (2013). Does investment efficiency improve after the disclosure of material weaknesses in internal control over financial reporting?, Journal of Accounting and Economics. 56(1): 1-18.
11
ü Doukas, J. A. McKnight, P.J. and Pantzalis, C., (2005). “Security Analysis, Agency Costs and UK Firm Characteristics”. International Review of Financial Analysis, 14, pp. 493-507.
12
ü Habib, H. (2011). Growth opportunities, earnings permanence and the valuation of free cash flow. Australasian Accounting Business and Finance Journal. 5(4): 101-122.
13
ü Healy, P. M., Wahlen, J. M., 1999. A review of the earnings management literature and its implications for standard setting. Account. Horiz. 13, 365–384.
14
ü Iskandar, T. M., Bukit, R., and Sanusi, Z. M. (2012). The moderating effect of ownership structure on the relationship between free cash flow and asset utilization. Asian Academy of Management Journal of Accounting and Finance. 8(1): 69-89.
15
ü Jensen, M. C., and Meckling W.H. (1976), “Theory of the Firm: Managerial Behavior, Agency Costs and Ownership Structure”, Journal of Financial Economics, 3.
16
ü Lehn, K., and Poulsen, A. (1989). Free cash flow and stockholder gains in going private transactions. Journal of Finance. 44(3): 771-787.
17
ü McKnight, P. J., & Weir, C. (2009). Agency costs, corporate governance mechanisms and ownership structure in large UK publicly quoted companies: A panel data analysis. The Quarterly Review of Economics and Finance, 49(2), 139–158.
18
ü Mintzberg, H. (1984). Who should control the corporation? California Management Review, 27(1), 90–116.
19