@article { author = {Kiani ghalesardi, Marjan and Ahmadi, Mohsen}, title = {Does corporate internationalization affect corporate social responsibility?}, journal = {Journal of Accounting and Management Vision}, volume = {4}, number = {52}, pages = {89-104}, year = {2022}, publisher = {saeed sheiporian}, issn = {2645-4572}, eissn = {2645-4572}, doi = {}, abstract = {The phenomenon of globalization is one of the most controversial issues facing countries in the current era, on which there is much disagreement and the study of the effects and consequences of this process on various aspects of human life, including its political, economic, social and cultural effects. , Has attracted economists and cultural trustees of the world. Companies in emerging markets have different economic backgrounds, motivations, and consequences depending on the internationalization and corporate social responsibility (CSR). Therefore, the purpose of this study is to investigate whether internationalization has an impact on corporate social responsibility. The statistical population of the research is the companies listed on the Tehran Stock Exchange between 1390 and 1399 and the sample consists of 125 companies. Using multivariate linear regression and the generalized least squares method, the research hypothesis was estimated. The internationalization of companies has a significant and direct effect on the social responsibility of companies listed on the Tehran Stock Exchange, ie with the increase of internationalization (foreign exports and sales of companies), the social responsibility of companies also increases.}, keywords = {social responsibility,Internationalization,foreign sales}, title_fa = {آیا بین المللی سازی بر مسئولیت اجتماعی شرکت تأثیر دارد؟}, abstract_fa = {پدیده جهانی شدن یکی از بحث انگیزترین موضوعات فراروی کشورها در عصر کنونی است که در مورد آن اختلاف نظرهای بسیاری وجود دارد و بررسی آثارو پیامدهای گسترده این فرایند برابعاد مختلف حیات انسانی از جمله آثار سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آن توجه خاص اندیشمندان، سیاستمداران، اقتصاددانان و متولیان فرهنگی جهان را به خود جلب کرده است. شرکت‌ها در بازارهای نوظهور دارای پیشینه، انگیزه‌ها و پیامدهای اقتصادی متفاوتی با توجه به بین المللی شدن و مسئولیت اجتماعی شرکت (CSR) هستند. از این رو هدف پژوهش بررسی این موضوع است که آیا بین المللی سازی بر مسئولیت اجتماعی شرکت تأثیر دارد. جامعه آماری تحقیق شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بین سال های 1390 تا 1399 و نمونه مشتمل بر 125 شرکت است که با استفاده از رگرسیون خطی چند متغیره و روش حداقل مربعات تعمیم یافته به تخمین فرضیه تحقیق پرداخته شد که نتایج نشان داد بین المللی سازی شرکت‌ها بر مسئولیت اجتماعی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تأثیر معنادار و مستقیمی دارد یعنی با افزایش بین المللی سازی (صادرات و فروش خارجی شرکت‌ها)، مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند.}, keywords_fa = {مسئولیت اجتماعی,بین المللی سازی,فروش خارجی}, url = {https://www.jamv.ir/article_143532.html}, eprint = {https://www.jamv.ir/article_143532_0f4d9388e7041a550d66c3cd728092a1.pdf} }