@article { author = {ghanbarzadeh, mojtaba and Hashemi dehkordi, seyed jamal and vesal, ali}, title = {An explaination of a model for voluntary disclosure of financial and non-financial information of business models}, journal = {Journal of Accounting and Management Vision}, volume = {4}, number = {39}, pages = {15-38}, year = {2021}, publisher = {saeed sheiporian}, issn = {2645-4572}, eissn = {2645-4572}, doi = {}, abstract = {Despite the existing interest and increasing attention of standardizers and accounting researchers to the business model of companies, scientific research on this issue is in its early stages. Over the past decade, the disclosure of business model information has been considered by professional accounting institutions. At present, there is no specific requirement and framework for Iranian companies to report and disclose their business model information, and financial and non-financial information of the companies’ business model is being published incompletely in their annual reports. The purpose of this study is to propose a model for voluntary disclosure of financial and non-financial information of business models. The present study is application-oriented. The multi-dimensional structuring method was used to index the disclosure of financial and non-financial information of business models. To implement this method, three stages of index creation, scale development and scale evaluation were performed. Based on library studies and interviews with some experts, 36 indicators were identified in six dimensions. The statistical population of this study consisted of three groups: A) professors and academic experts, B) executive managers and auditors, and C) financial experts and analysts who were familiar with the concept of the business model and company information disclosure. Using the Cochran sampling method, a researcher-made questionnaire was provided to 286 experts and was used as the basis for analysis. Inferential tests were used to analyze the data. The Results of the binomial test showed that experts had much more consenting opinions than dissenting ones, and respondents have commented on the indicators with high confidence, and the validity of each indicator of voluntary disclosure of business model information Based on a single sample t-test was more than average. In addition, the results of Friedman test showed that among the proposed indicators, "business model canvas" and "non-financial value propositions in the business model" have not been as well received by experts as expected. Also, the economic consequences, the preparation of separate and consolidated profit and loss statements and the disclosure of key drivers of operating income of business models were of considerable importance. Considering that the proposed model in this study is based on the consensus of financial and business reporting experts and has been confirmed by accurate scientific methods, so the results of this study can underline the role, importance and rank of indicators of voluntary disclosure of financial and non-financial information. It is expected from managers and policy, executive, and regulatory agencies to adopt a structure that encourages companies to disclose accurate financial and non-financial information of their business models and provide greater transparency in their reports.}, keywords = {Voluntary Disclosure,Financial Reporting,Financial and Non-Financial Information,Business Model (BM)}, title_fa = {تبیین الگویی برای افشای داوطلبانه اطلاعات مالی و غیرمالی مدل‌های‌‌ کسب‌وکار}, abstract_fa = {طی دهه گذشته، افشای اطلاعات مدل‌های کسب‌وکار توسط نهادهای حرفه‌ای حسابداری مورد توجه قرار گرفته، لیکن در ایران این موضوع مغموم مانده و شرکت‌های ایرانی برای افشای این اطلاعات الگوی مشخصی ندارند. هدف از پژوهش حاضر، تبیین الگویی برای افشای داوطلبانه اطلاعات مالی و غیرمالی مدل‌های کسب‌وکار می‌باشد. پژوهش حاضراز لحاظ جهت‌گیری پژوهش، کاربردی است. جهت شاخص‌سازی افشای داوطلبانه اطلاعات مالی و غیرمالی مدل‌های کسب‌وکار از روش ساختار چند بُعدی استفاده شده است. برای اجرای این روش سه مرحله ایجاد شاخص، توسعه مقیاس و ارزیابی مقیاس انجام شد. بر اساس مطالعات کتابخانه‌ای و انجام مصاحبه با برخی از خبرگان، تعداد 36 شاخص در شش بُعد شناسایی شد. جامعه آماری پژوهش متشکل از اساتید دانشگاهی، مدیران اجرایی، حسابرسان و تحلیل‌گران مالی بوده که با استفاده از روش نمونه‌گیری کوکران، پرسشنامه‌ محقق ساخته در اختیار 286 نفر از کارشناسان گذاشته شد و مبنای تحلیل قرار گرفت. برای تحلیل داده‌ها از آزمون‌های استنباطی استفاده گردید. نتایج حاصل از آزمون‌ دوجمله‌ای نشان داد که نظرهای موافق کارشناسان بسیار بیشتر از نظرهای مخالف بوده و پاسخ‌دهندگان نسبت به شاخص‌های تعیین شده با اطمینان بالایی اظهارنظر نموده‌اند و میزان اعتبار هر یک از شاخص‌های افشای داوطلبانه اطلاعات مدل‌های کسب‌وکار بر اساس آزمون تی تک نمونه‌ای بیشتر از حد متوسط بوده است. بعلاوه، نتایج آزمون فریدمن نشان داد که از بین شاخص‌های پیشنهاد شده، پیامدهای اقتصادی، تهیه صورت سود و زیان جداگانه و تلفیقی و افشای محرک‌های کلیدی درآمدهای عملیاتی مدل‌های کسب‌وکار از سطح اهمیت قابل توجهی برخوردار هستند. هم‌چنین، نتایج پژوهش می‌تواند نقش، اهمیت و رتبه شاخص‌های افشای داوطلبانه اطلاعات مالی و غیرمالی مدل‌های کسب‌وکار را برای مدیران و سیاست‌گذاران امر آشکار ساخته تا شرکت‌ها‌ را به افشای دقیق و صحیح این اطلاعات ترغیب نموده و زمینه‌های شفافیت بیشتر محیط اطلاعاتی را فراهم آورند.}, keywords_fa = {افشای داوطلبانه,گزارشگری مالی,اطلاعات مالی و غیرمالی,مدل کسب‌وکار}, url = {https://www.jamv.ir/article_130207.html}, eprint = {https://www.jamv.ir/article_130207_2388ce111e8438ab6574c0ea8052a29a.pdf} }