@article { author = {miahi, raheleh}, title = {Factors affecting the effectiveness of team learning of exceptional education teachers in Tehran}, journal = {Journal of Accounting and Management Vision}, volume = {3}, number = {34}, pages = {102-112}, year = {2021}, publisher = {saeed sheiporian}, issn = {2645-4572}, eissn = {2645-4572}, doi = {}, abstract = {This study aimed to identify the factors affecting the effectiveness of team learning of exceptional education teachers in Tehran. The research method is descriptive and survey method and in terms of purpose, it is applied and its statistical population consisted of all teachers who have taught in special schools in Tehran in the academic year of 1994-95. The number of these teachers was 1422 people, of which 30 people were selected as pilots and from the remaining 1392 people, 302 people were selected as the sample using stratified-relative random sampling method and using Cochran's formula. To collect information, the researcher-made questionnaire was designed and analyzed from a 45-item response package based on a five-point Likert scale. Its validity was evaluated by supervisors and experts and its reliability coefficient was calculated and confirmed by Cronbach's alpha method of 0.91. Took. To analyze the data from descriptive statistics including tables of frequency, mean, standard deviation and to test hypotheses from inferential statistics such as one-sample t-test and Kalmigorov-Smirnov test (KS), analysis of variance, Friedman test and confirmatory factor analysis. used . The research findings introduced five individual, educational, technological, structural and socio-cultural factors affecting the effectiveness of team learning of exceptional education teachers in Tehran. According to the teachers of exceptional education in Tehran, in this study, the educational factor had the most impact and the cultural-social factor, technological factor, individual factor and structural factor had the least impact on the effectiveness of team learning, respectively.}, keywords = {Team Learning,individual,educational,technological,structural and socio-cultural factors}, title_fa = {عوامل موثر بر اثربخشی یادگیری تیمی معلمان آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران}, abstract_fa = {این پژوهش با هدف شناسایی عوامل موثر بر اثربخشی یادگیری تیمی معلمان آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران انجام پذیرفته است . روش پژوهش از نوع توصیفی و به شیوه پیمایشی و از لحاظ هدف ، کاربردی بوده و جامعه آماری آن را کلیه معلمان که در سال تحصیلی 95-94 در مدارس استثنایی شهر تهران تدریس نموده اند ، تشکیل دادند . تعداد این معلمان 1422 نفر بود ، که از این تعداد 30 نفر به عنوان پایلوت برگزیده و از 1392 نفر باقیمانده با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای-نسبی و با بهره گیری از فرمول کوکران ، تعداد 302 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند . برای جمع آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخنه از نوع بسته پاسخ شامل 45 گویه بر اساس طیف پنج درجه ای لیکرت طراحی و تحلیل شد که روایی آن توسط اساتید راهنما و متخصصین مورد ارزیابی قرار گرفته و ضریب پایایی آن ، با روش آلفای کرونباخ 0.91 محاسبه و تایید گردید . برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی شامل جداول فراوانی ، میانگین ، انحراف استاندارد و به منظور آزمون فرضیه ها از آمار استنباطی نظیر آزمون t تک نمونه ای و آزمون کالمیگروف-اسمیرنف ( K-S ) ، تحلیل واریانس ، آزمون فریدمن و تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد . یافته های پژوهش پنج عامل فردی ، آموزشی ، تکنولوژیکی ، ساختاری و فرهنگی – اجتماعی را موثر بر اثربخشی یادگیری تیمی معلمان آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران معرفی کرد . طبق نظر معلمان آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران در این پژوهش عامل آموزشی بیشترین تاثیر و به ترتیب عامل فرهنگی – اجتماعی ، عامل تکنولوژیکی ، عامل فردی و عامل ساختاری کمترین تاثیر را بر اثربخشی یادگیری تیمی داشته است .}, keywords_fa = {یادگیری تیمی,عوامل فردی,آموزشی,تکنولوژیکی,ساختاری و فرهنگی-اجتماعی}, url = {https://www.jamv.ir/article_128496.html}, eprint = {https://www.jamv.ir/article_128496_ba4fdf14cab4dd01409e5abd18b36b2e.pdf} }